Nokia, Nivea, Orange, Sony, PKO BP, Visa, PZU, Orlen, Vizir... Te marki od kilku lat niezmiennie cieszą się największym zaufaniem polskich konsumentów. Oprócz tego wierzymy w strażaków i małżeństwo.
Chociaż smartfony są przyszłością telekomunikacji, a w ich produkcji przodują Samsung i Apple, my wciąż jesteśmy przywiązani do poczciwej Nokii. Nowe firmy kosmetyczne też nie podbijają naszych serc. Pozostajemy wierni kremom Nivea. Nie różnimy się pod tym względem od innych Europejczyków. W badaniu sondażowym European Trusted Brands, w którym przepytano 27 tys. respondentów z 15 krajów, te dwie marki otrzymały najwięcej głosów. Całą Europę łączy ponadto zaufanie do karty kredytowej Visa, aparatu fotograficznego Canon i komputera marki Hewlett-Packard.
W pewnych kategoriach zdobyliśmy się jednak na odrębne zdanie. Na przykład w kategorii dużego AGD stawiamy na markę Bosch, w kategorii proszków do prania na Vizir, a spośród marek motoryzacyjnych najbardziej ufamy Oplowi.
Jak marki zdobywają sobie serca konsumentów? ? Przede wszystkim dotrzymywaniem obietnic składanych w reklamie produktów. I niekoniecznie musi to być związane z atrakcyjną ceną ? odpowiada na pytanie Businesstoday.pl Małgorzata Starczewska z agencji brandingowej Dragon Rouge.
Okazuje się, że nie musi być też związane z wieloletnią obecnością marki na danym rynku. Wśród sklepów odzieżowych największym zaufaniem polscy klienci darzą H&M, która jest znana w kraju zaledwie od kilku lat, a także Orange w branży operatorów telekomunikacyjnych.
W sferze usług ufamy częściej markom krajowym niż globalnym. W Polsce należą do nich: PKO BP, PZU, PKN Orlen i Itaka, podczas gdy we Francji za najbardziej godne zaufania ucho-dzą: Crédit Agricole, AXA, Total i Club Med, a w Niemczech: Sparkasse, Allianz, Aral i TUI.
? W przypadku marek lokalnych przywiązanie do nich może wynikać z wieloletniej obecności na rynku albo dominującej pozycji w branży ? dodaje Małgorzata Starczewska. Ekspertka zwraca też uwagę na nowy rodzaj relacji, za pomocą których marki budują zaufanie klientów. Reklamę powoli wypiera bezpośredni kontakt poprzez media społecznościowe, który tworzy poczucie bliskości.
Prof. Janusz Czapiński, psycholog społeczny, również podkreśla jakość kontaktów z klientem jako czynnik decydujący w dzisiejszych czasach o przywiązaniu klientów do marki. ? Nie wszystko, co jest intensywnie reklamowane, sprawdza się w rynkowej praktyce. Z kolei to, co się sprawdza, nie musi wcale bić rekordów wydatków marketingowych ? komentuje wyniki sondażu.
W reklamę mało kto już wierzy. Potwierdza to wynik tego samego European Trusted Brands. We wszystkich 15 krajach reklama wśród 14 innych instytucji, takich jak prasa, banki, media czy Kościół, ma najniższe wskaźniki. W Polsce zaufaniem darzy ją 15 proc. respondentów, a w Niemczech tylko 8 proc. Najwyższe notowania ma małżeństwo ? w Polsce wierzy w nie 68 proc. badanych.
Jednak żadna marka ani instytucja nie jest nam tak bliska jak... zawód strażaka. I nie jest to wyłącznie polska specyfika. Strażakom ufa ponad 90 proc. respondentów we wszystkich ob-jętych badaniem krajach. Jednomyślnie też wypowiedzieliśmy zaufanie... politykom.
W pewnych kategoriach zdobyliśmy się jednak na odrębne zdanie. Na przykład w kategorii dużego AGD stawiamy na markę Bosch, w kategorii proszków do prania na Vizir, a spośród marek motoryzacyjnych najbardziej ufamy Oplowi.
Jak marki zdobywają sobie serca konsumentów? ? Przede wszystkim dotrzymywaniem obietnic składanych w reklamie produktów. I niekoniecznie musi to być związane z atrakcyjną ceną ? odpowiada na pytanie Businesstoday.pl Małgorzata Starczewska z agencji brandingowej Dragon Rouge.
Okazuje się, że nie musi być też związane z wieloletnią obecnością marki na danym rynku. Wśród sklepów odzieżowych największym zaufaniem polscy klienci darzą H&M, która jest znana w kraju zaledwie od kilku lat, a także Orange w branży operatorów telekomunikacyjnych.
W sferze usług ufamy częściej markom krajowym niż globalnym. W Polsce należą do nich: PKO BP, PZU, PKN Orlen i Itaka, podczas gdy we Francji za najbardziej godne zaufania ucho-dzą: Crédit Agricole, AXA, Total i Club Med, a w Niemczech: Sparkasse, Allianz, Aral i TUI.
? W przypadku marek lokalnych przywiązanie do nich może wynikać z wieloletniej obecności na rynku albo dominującej pozycji w branży ? dodaje Małgorzata Starczewska. Ekspertka zwraca też uwagę na nowy rodzaj relacji, za pomocą których marki budują zaufanie klientów. Reklamę powoli wypiera bezpośredni kontakt poprzez media społecznościowe, który tworzy poczucie bliskości.
Prof. Janusz Czapiński, psycholog społeczny, również podkreśla jakość kontaktów z klientem jako czynnik decydujący w dzisiejszych czasach o przywiązaniu klientów do marki. ? Nie wszystko, co jest intensywnie reklamowane, sprawdza się w rynkowej praktyce. Z kolei to, co się sprawdza, nie musi wcale bić rekordów wydatków marketingowych ? komentuje wyniki sondażu.
W reklamę mało kto już wierzy. Potwierdza to wynik tego samego European Trusted Brands. We wszystkich 15 krajach reklama wśród 14 innych instytucji, takich jak prasa, banki, media czy Kościół, ma najniższe wskaźniki. W Polsce zaufaniem darzy ją 15 proc. respondentów, a w Niemczech tylko 8 proc. Najwyższe notowania ma małżeństwo ? w Polsce wierzy w nie 68 proc. badanych.
Jednak żadna marka ani instytucja nie jest nam tak bliska jak... zawód strażaka. I nie jest to wyłącznie polska specyfika. Strażakom ufa ponad 90 proc. respondentów we wszystkich ob-jętych badaniem krajach. Jednomyślnie też wypowiedzieliśmy zaufanie... politykom.