Mierzeja Wiślana. Umowa na kolejny etap podpisana, można odliczać tygodnie do otwarcia

Mierzeja Wiślana. Umowa na kolejny etap podpisana, można odliczać tygodnie do otwarcia

Przekop Mierzei Wiślanej
Przekop Mierzei Wiślanej Źródło: Materiały prasowe /
W mijającym tygodniu odbyły się próby szczelności wrót śluzy przekopu Mierzei Wiślanej. Prace idą planowo, podpisano umowę na trzeci etap drogi wodnej. Otwarcie kanału zapowiedziane jest na 17 września i nie jest to data przypadkowa.

W piątek 6 maja 2022 r. podpisano umowę na trzeci etap budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Prace będą prowadzone na odcinku toru wodnego o długości 8,2 km. Wykonane prace pozwolą korzystać z toru wodnego większym statkom o długości 100 m (zestaw barek do 180 m), szerokości 20 m i zanurzeniu 4,5 m.

– Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską to jedna z priorytetowych inwestycji infrastrukturalnych rządu. Jej znaczenie jest szczególnie widoczne teraz, w obliczu rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Znamy już datę uroczystego otwarcia pierwszego etapu, realizowanego na Mierzei Wiślanej – przypomniał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, cytowany w komunikacie na stronie inwestycji.

Wykonawcą robót będzie konsorcjum NDI SA, NDI Sopot SA, Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. Wartość kontraktu to ponad 129,4 mln zł. Połowa prac czerpalnych zostanie wykonana do końca września tego roku, a całość ma być gotowa 30 kwietnia 2023 r.

17 września Mierzeją przepłyną pierwsze jednostki

Rządzący zapowiedzieli otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną na 17 września tego roku, ale na całkowite ukończenie inwestycji poczekamy do końca kwietnia 2023 r.

– 17 września jest dniem otwarcia drogi wodnej i wtedy rozpoczyna się handlowe użytkowanie tego kanału. Oczywiście prac jest jeszcze dużo, np. pogłębienie skończy się dopiero w przyszłym roku, ale dla jednostek o mniejszym zanurzeniu, do 4 m, wszystko będzie regularnie pracować – zapowiadał już wcześniej wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

W mijającym tygodniu odbyły się próby szczelności wrót śluzy. Służby zapewniają, że wypadły one pomyślnie. Komora śluzy ma długość 200 metrów, szerokość 25 metrów i głębokość 6,5 metra. To dzięki niej wody Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego nie będą się mieszały, a różnica poziomu wód w obu zbiornikach nie będzie stanowiła zagrożenia dla jednostek pływających.

Czytaj też:
Byliśmy na przekopie Mierzei Wiślanej. „Korki, tłumy turystów i nowa atrakcja”

Opracowała:
Źródło: WPROST.pl