Dyrektor Spotify krytykuje Apple. Firma chce wprowadzić nowe opłaty

Dyrektor Spotify krytykuje Apple. Firma chce wprowadzić nowe opłaty

Apple
Apple Źródło: Shutterstock / r.classen
Dyrektor naczelny Spotify, Daniel Ek, jest niezadowolony z proponowanych przez Apple zmian w App Store. Powiedział, że Apple zamierza wprowadzić nowe opłaty, które utrudnią Spotify pozyskiwanie klientów.

Dyrektor naczelny Spotify, Daniel Ek, napisał w piątek w poście na X, że zmiany Apple stanowią „nowy najniższy poziom, nawet dla nich”. Chodzi o nowe opłaty, jakie elektroniczny gigant zamierza wprowadzić w swoim sklepie z aplikacjami.

Koniec monopolu AppStore

Firma Apple ogłosiła, że po raz pierwszy umożliwi programistom tworzenie i dystrybucję aplikacji na zewnętrznych platformach handlowych po wydaniu systemu iOS 17.4. Zmiany wejdą w życie jedynie w UE, co zmusiło Apple do przestrzegania Ustawy o rynkach cyfrowych – europejskiego prawa mającego na celu ograniczenie kontroli gigantów technologicznych nad gospodarką cyfrową.

Chociaż może to brzmieć jak zwycięstwo twórców aplikacji, ponieważ otworzy więcej kanałów dystrybucji, wielu narzeka, że Apple nie tylko zachowa kontrolę nad tym, które zewnętrzne platformy handlowe trafiają do jego systemu, ale także będzie pobierać opłaty za pobieranie z nich innych aplikacji.

Nowa opłata

Zgodnie z nowymi zmianami Apple aplikacje, które pobrano ponad milion razy, będą musiały uiścić „opłatę za technologię podstawową” za „każdą pierwszą instalację w roku”. Stawia to aplikację taką jak Spotify – która według Ek ma ponad 100 milionów pobrań w UE – w „sytuacji nie do utrzymania”, ponieważ drastycznie zwiększa koszty pozyskiwania nowych klientów.

W oświadczeniu Spotify określiło tę opłatę jako „wymuszenie, proste i oczywiste”. Firma twierdzi, że opłata prawdopodobnie zaszkodzi programistom, potencjalnym start-upom i osobom oferującym bezpłatne aplikacje, które mogą nie mieć środków, aby zapłacić Apple – zwłaszcza jeśli ich aplikacja nagle stanie się popularna.

Czytaj też:
Microsoft bije rekord. Wartość firmy przekroczyła 3 biliony dolarów
Czytaj też:
Apple po raz pierwszy w historii pokonało Samsunga. iPhone najpopularniejszym smartfonem na świecie

Źródło: Business Insider