Obecnie w kraju działa 12 452 placówki apteczne, w tym 11 360 aptek ogólnodostępnych oraz 1 092 punkty apteczne. Jednym z głównych powodów spadku liczby aptek mają być regulacje prawne, w tym „Apteka dla Aptekarza 2.0” (AdA 2.0), które ograniczają koncentrację rynku.
Rynek aptek w Polsce. Mniej placówek, ale...
Według raportu „Sytuacja rynku aptek w Polsce i wybranych krajach Europy” wartość rynku aptecznego na początku 2025 r. oszacowano na 53,6 mld zł, co oznacza wzrost o 11,9 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Pomimo tego pozytywnego wskaźnika, liczba działających aptek systematycznie spada.
Czytaj też:
Legenda znika z mapy Dolnego Śląska. Upadek po 165 latach
Przyczyny zamykania aptek. Regulacje czy rosnące koszty?
Zdaniem Rafała Dutkiewicza, prezesa Pracodawców RP, główną przyczyną spadku liczby aptek są regulacje prawne, w tym AdA 2.0. Postuluje on powrót do pierwotnej wersji przepisów (AdA 1.0), które pozwalały rynkowi funkcjonować w bardziej stabilnych warunkach.
Z kolei prezes Okręgowej Rady Aptekarskiej w Bydgoszczy Marcin Piątek wskazuje, że rzeczywistym problemem nie są przepisy, ale rosnące koszty prowadzenia działalności, zwłaszcza w małych miejscowościach. Podkreśla również, że sieci apteczne nie były zainteresowane otwieraniem placówek na terenach wiejskich nawet przed wprowadzeniem restrykcji.
Czytaj też:
Pierwszy taki sklep w Europie! Padło na Polskę
Debata nad przyszłością rynku aptek w Polsce
Zmiany w regulacjach dotyczących aptek stają się przedmiotem gorącej dyskusji. Poseł Jerzy Meysztowicz (KO) zapowiedział, że raport Pracodawców RP będzie omawiany podczas posiedzenia Zespołu ds. Regulacji Rynku Aptecznego i Produktów Leczniczych, które odbędzie się 6 marca.
W listopadzie 2024 r. minister zdrowia Izabela Leszczyna upoważniła Głównego Inspektora Farmaceutycznego do analizy przepisów AdA 2.0 i przygotowania ewentualnych zmian w Prawie farmaceutycznym. GIF Łukasz Pietrzak podkreślił, że regulacje zapobiegające nadmiernej koncentracji rynku są konieczne dla ochrony pacjentów i bezpieczeństwa farmaceutycznego.
Czytaj też:
Jaka przyszłość czeka kobiety na rynku pracy? Ekspertka zabrała głos
Apteka dla Aptekarza. Kontrowersje wokół regulacji
We wrześniu 2024 r. Trybunał Konstytucyjny uznał przepisy AdA 2.0 za niezgodne z konstytucją ze względu na sposób ich wprowadzenia, jednak nie zakwestionował ich merytorycznej treści.
Przepisy „Apteka dla Aptekarza 2.0” zaostrzyły kontrolę nad przejmowaniem aptek, wprowadzając wysokie kary finansowe – od 50 tys. zł do 5 mln zł – za nielegalne przejęcia. Warto przypomnieć, że pierwotna wersja AdA z 2017 r. ograniczała liczbę aptek posiadanych przez jeden podmiot do czterech oraz nakładała wymóg prowadzenia placówek przez farmaceutów.
Dyskusja nad przyszłością rynku aptek w Polsce trwa, a kluczowe decyzje w tej sprawie mogą zapaść już w najbliższych miesiącach.