25 proc. Polaków daje się nabrać. Sprawdź, czy jesteś w tej grupie

25 proc. Polaków daje się nabrać. Sprawdź, czy jesteś w tej grupie

Opinie w internecie
Opinie w internecie Źródło: praktycy.com
Coraz więcej Polaków trafia na nieautentyczne recenzje w sieci. Jak wynika z najnowszego badania TRUSTMATE.io, aż 39 proc. internautów spotkało się z podejrzanymi opiniami.

Dodatkowo, 25 proc. ma trudność z ich rozpoznaniem. Jak nie dać się zmanipulować podczas zakupów online?

Fałszywe recenzje. Rosnące zagrożenie w e-commerce

Zakupy internetowe stały się codziennością dla około 80 proc. polskich użytkowników sieci. Niestety, wraz z dynamicznym rozwojem e-commerce, nasila się zjawisko fałszywych opinii, które mogą wprowadzać konsumentów w błąd i zaburzać uczciwą konkurencję między firmami.

Czytaj też:
Tysiące Polaków mają tę monetę w portfelu. Może być warta fortunę

Z badania TRUSTMATE.io wynika, że niemal 40 proc. respondentów zauważyło podejrzane recenzje, a co czwarty nie potrafił jednoznacznie ocenić ich autentyczności. To efekt coraz bardziej zaawansowanych metod manipulacji stosowanych przez nieuczciwe podmioty.

Kto najczęściej dostrzega fałszywe opinie?

Dane pokazują, że mężczyźni częściej niż kobiety dostrzegają fałszywe recenzje. Podobna zależność dotyczy dochodów – osoby z wyższymi zarobkami są bardziej świadome tego zjawiska, ale też częściej mają trudność w jego jednoznacznym rozpoznaniu. Z kolei osoby z wykształceniem wyższym najczęściej deklarują, że spotkały się z nieautentycznymi opiniami.

Czytaj też:
Masowe zatrucie Polaków w Norwegii. Skandal w hucie cynku

Fałszywe recenzje a miejsce zamieszkania i wiek

Zjawisko fałszywych opinii jest dostrzegalne zarówno w małych miejscowościach, jak i dużych miastach, choć najwyższy odsetek osób deklarujących kontakt z nimi występuje w metropoliach powyżej 500 tys. mieszkańców. Osoby młode (18-34 lata) najczęściej deklarują kontakt z nieautentycznymi recenzjami, podczas gdy starsi internauci częściej wybierają odpowiedź „raczej nie” lub „zdecydowanie nie”.

Jak się bronić przed fałszywymi opiniami?

Eksperci radzą, by korzystać z platform oferujących weryfikację komentarzy i autentyczne recenzje. Warto też zwracać uwagę na styl językowy, daty dodania opinii i ich powtarzalność. Krytyczne myślenie i ostrożność podczas zakupów online mogą uchronić nas przed wpadką i niepotrzebnymi stratami.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie TRUSTMATE.io przez firmę badawczą UCE Research w III 2025 roku, z wykorzystaniem reprezentatywnej próby 1008 respondentów, reprezentujących polskie społeczeństwo, metoda CAWI.

Źródło: praktycy.com/trustmate.io