Autostrada A1 będzie dłuższa. O 16 km.

Autostrada A1 będzie dłuższa. O 16 km.

Dodano:   /  Zmieniono: 
Ponad 16-kilometrowy odcinek autostrady A1, pomiędzy Pyrzowicami – Piekary Śl., będzie zbudowany przez konsorcjum firm Budimex Dromex i Mostostal Warszawa do wiosny 2012 r. Koszt inwestycji to niemal 1 mld 830 mln zł. - poinformował wiceminister infrastruktury Radosław Stępień. To ostatnia umowa realizowana bez udziału prywatnego koncesjonariusza.
Podpisany w poniedziałek kontrakt jest ostatnim z serii siedmiu umów, dzięki którym powstanie śląska A1, łącząca granicę z Czechami w Gorzyczkach z międzynarodowym lotniskiem w Pyrzowicach. Gdy konsorcjum rozpocznie prace w sierpniu, cała droga – mająca liczyć 92,2 km – będzie w budowie. Koszt budowy autostrady to przeszło 8 mld zł – podał w poniedziałek dyrektor katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Krzysztof Raj. Dodatkowe koszty wyniosą 600 mln zł i obejmą przygotowania, sporządzenie dokumentacji oraz wykup nieruchomości.

To nie koniec pracy

Do końca roku – kosztem 853 mln zł – ukończony zostanie węzeł „Sośnica", na którym przetną się autostrady A1 i A4. Ponadto przewidywane jest ukończenie kosztującego 915 mln odcinka z Sośnicy do Bełku. Następnie, rok później, będzie istniała możliwość dojazdu z Gliwic do czeskiej granicy.

Na przełomie 2011/2012 ma być gotowa reszta odcinków do Pyrzowic. W 2012, odcinek między podkatowickim lotniskiem a Czechami będzie można pokonać w około 40 minut, poruszając się z dopuszczalną prędkością.

Odcinek Pyrzowice-Piekary Śląskie ma być gotowy – zgodnie z zapewnieniami prezesa Budimeksu Dromeksu, Dariusza Blochera – na święta Bożego Narodzenia w 2011, mimo, że określony w kontrakcie termin minie dopiero na wiosnę 2012. Prędkość realizacji prac ma w dużej mierze zależeć od warunków atmosferycznych.  Kontrakt dla firmy Blochera jest wart 1,5 mld netto, Mostostal Warszawa – członek konsorcjum – posiada w nim 10% udziału. Przeważająca część odcinka to po dwa pasy ruchu. Ponadto: 19 wiaduktów i mostów, dwa węzły z miejscami poboru opłat za przejazd oraz 13 km ekranów akustycznych.

Ambitne plany

W województwie śląskim A1 (łącząca północną i południową część kraju) będzie liczyła sobie 166,8 km: 92,2 km realizowane w systemie tradycyjnym, reszta – 74, 6 km z użyciem koncesji.  Jest jedynie część kontraktu na budowę 180 km drogi między Pyrzowicami a Strykowem. Budowę wykona Budimex Dromex wraz z firmą Ferrogival Agroman. Przewidywany czas ukończenia części tego odcinka to rok 2012, kolejna część zostanie ukończona w 2014 r. Blocher wątpi, by udało się ukończyć odcinek Częstochowa – Pyrzowice przed Euro 2012.


js, dar