Amerykanie nie chcą kupować polskich bombek

Amerykanie nie chcą kupować polskich bombek

Dodano:   /  Zmieniono: 
Fot. sxc.hu Źródło: FreeImages.com
Ogólnoświatowy kryzys gospodarczy dotyka w tym roku także producentów polskiej specjalności - ręcznie malowanych bombek. Jeszcze w ubiegłym roku bombki najczęściej trafiały na amerykański rynek, gdzie na fali "Obamomanii" świetnie sprzedawały się wizerunki czarnoskórych aniołów. Teraz amerykańskich odbiorców jest mniej, zwiększa się zaś eksport na Daleki Wschód i do Rosji.
Producenci odczuli to, że mniej polskich bombek trafia na amerykański rynek. W kętrzyńskiej firmie Tadeusza Doroszko, która produkuje od 15 lat bombki z 50 pracowników zostało 10. - Przez ostatnie 10 lat miałem odbiorcę w Stanach Zjednoczonych, który brał ode mnie 90 proc. produkcji. Mieliśmy jak u Pana Boga za piecem, niestety amerykańska firma zbankrutowała - powiedział właściciel. Jeszcze rok temu firma z Kętrzyna produkowała na amerykański rynek bombki z wizerunkiem czarnoskórego Jezusa i aniołami. Cieszyły się one dużą popularnością. Teraz swoją ofertę kętrzyńska firma kieruje głównie na rynek polski oraz do Szwecji i Norwegii. - Przed świętami jest duży ruch, mamy zamówienia i pracujemy pełną parą. Mógłbym zatrudnić dodatkowe osoby, ale co będę mógł im zaoferować w styczniu, gdy produkcja zmaleje?- zastanawia się Doroszko. Dodał, że ma duże nadzieje na podpisanie nowych kontraktów podczas targów ozdób świątecznych i choinkowych we Frankfurcie nad Menem. To największa tego typu impreza.

Najpierw jedzenie, potem bombki

Doroszko mniejszą sprzedaż tłumaczy tym, że bombki ręcznie wytwarzane są traktowane jako towar luksusowy. - Odbiorcy uważają, że najpierw ludzie muszą mieć co zjeść i w co się ubrać by pozwolić sobie w dalszej kolejności na zakup pięknych bombek - twierdzi.

Zakład Ozdób Choinkowych Dagmara z Jasła także odczuł spowolnienie gospodarcze wśród zagranicznych odbiorców. Jak poinformował Bartosz Jankowski z firmy, spadek obrotów w krajach Europy Zachodniej i Ameryki Północnej przekroczył średnio 50 proc. a w najgorszych przypadkach nawet do 70 proc. Także on wskazuje, na to, że bombki traktowane są przez odbiorców jako towar luksusowy i dlatego w czasie oszczędzania nie są przez nich kupowane. Dodał, że jego firma zaczęła szukać rynków zbytu na wschodzie: w Rosji i krajach Dalekiego Wschodu i to one stały się odbiorcami bombek ręcznie malowanych i innych ozdób choinkowych.

Znikający klienci

Również podkarpackie Centrum Opakowań w Krośnie, które ma w ofercie bombki ręcznie malowane ocenia, że sprzedaż w porównaniu z ubiegłym rokiem zmalała o 20-30 procent. - Naszymi odbiorcami są firmy, hotele i pensjonaty, które zamawiają bombki z logo jako prezent dla swych klientów lub do wystroju wnętrz. W ubiegłym roku klienci zamawiali po 100 bombek, teraz ograniczają swe zakupy do 20-30 albo w ogóle z nich rezygnują - powiedziała Małgorzata Michalak z działu sprzedaży. Dodaje, że bombki nie są tanie, bo cena jednej może sięgać 30 złotych. W firmie bombkarskiej Aboz z Częstochowy szacuje się, że także rynek odbiorców krajowych skurczył się trzykrotnie. - My dostarczamy bombki do polskich supermarketów; pocieszamy się, że być może sytuacja w przyszłym roku się poprawi - powiedział przedstawiciel firmy.

Tylko szef firmy Silverado z Józefowa pod Warszawą Piotr Dołbień - nie narzeka na kryzys. - Oczywiście jest presja cenowa, szczególnie u odbiorców zagranicznych, ale ona zawsze była. Wychodzimy naprzeciw klientowi i prowadzimy elastyczną politykę cenową - przedstawił swój przepis na sukces. Dodał, że odbiorcą bombek produkowanych w jego firmie są w 95 procentach Stany Zjednoczone, zaś na rynku krajowym w tym roku notuje wzrost sprzedaży o 20 proc.

PAP, arb