Uruchomienie telewizji cyfrowej TVP będzie się odbywało w czterech etapach. Za dwa tygodnie emisja rozpocznie się w województwach: mazowieckim, pomorskim, wielkopolskim i zachodniopomorskim. (zasięgiem telewizji cyfrowej zostanie objęte 58 proc. mieszkańców tego obszaru). Potem - czyli do 27 kwietnia 2011 r. - ruszy w województwach: lubuskim, łódzkim, podlaskim, lubelskim i podkarpackim (20 proc. mieszkańców tego obszaru), a do 27 października 2011 r. ma zostać uruchomiona w pozostałych województwach: dolnośląskim, opolskim, śląskim, małopolskim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim i kujawsko-pomorskim. (45 proc. mieszkańców).
Do 27 kwietnia 2014 r. zasięgiem objętych zostanie 98 proc. mieszkańców Polski. TVP Info będzie nadawane w odpowiednich dla województwa wersjach regionalnych.
Partnerem telewizji publicznej w tym przedsięwzięciu jest spółka TP Emitel (należąca do Grupy TP), które posiada sieć nadawczą na terenie całego kraju. Emitel będzie odpowiadać za emisję programów, przesyłanie sygnału oraz budowę i obsługę platformy teleinformatycznej. TVP zapłaci za to spółce przez najbliższych dziesięć lat około 615,6 mln zł.
Emisje analogowe programów zostaną wyłączone nie wcześniej niż w połowie 2012 r. i nie później niż w połowie 2015 r. W tym czasie TVP będzie nadawać jednocześnie sygnały analogowe i cyfrowe, poszerzając stopniowo zasięg emisji cyfrowych. W telewizji cyfrowej TVP będzie też dostępna tzw. telegazeta.
Naziemna telewizja cyfrowa wprowadzana jest w całej Europie, sukcesywnie zastępując telewizję analogową. Nadawanie w systemie cyfrowym oznacza lepszą jakość obrazu i dźwięku oraz telewizję wysokiej rozdzielczości (HDTV). Transmisja cyfrowa to też większa efektywność wykorzystania częstotliwości radiowych, dzięki czemu możliwe będzie m.in. zwiększenie oferty programowej i obniżenie kosztów nadawania pojedynczego programu. Cyfryzacja umożliwi też nadawanie obrazu w różnych formatach, np. panoramicznym, a także równoległe nadawanie kilku ścieżek dźwiękowych.
Dzięki telewizji cyfrowej rozwiną się też usługi dodatkowe - np. pay-per-view (płacenie za konkretny program) czy e-commerce (sprzedaż on-line). Możliwe będzie też m.in. wprowadzanie "kodów rodzicielskich", blokujących dzieciom dostęp do programów dla dorosłych.
zew, PAP