W holu dworca znalazło się miejsce na Centrum Informacji Turystycznej; w najbliższych dniach dostępne mają być także m.in. kafejka, skrytki bagażowe i bankomat. W sąsiedztwie powstały też bezpłatne parkingi w sumie dla 300 samochodów, pętla autobusowa i postój taksówek. Modernizacja dworca była wspólnym przedsięwzięciem PKP S.A. i miasta; kosztowała łącznie 5,9 mln zł, w tym niemal 2 mln zł pochodziło z budżetu Łodzi.
"Chcemy, żeby kolej stała się przyjazna pasażerom. Od dworców zaczyna się kontakt każdego pasażera z koleją i dlatego wielką uwagę przywiązujemy do tych obiektów, aby spełniały i wymogi nowoczesności, ale także by były ciepłe, dostępne, by zachęcały do kolei a nie - jak to było jeszcze niedawno - odpychały" - mówił w sobotę dziennikarzom minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.
Łódź Widzew jest jednym z siedmiu dworców kolejowych w regionie łódzkim, które są lub będą w najbliższym czasie modernizowane. Prace trwają obecnie na dworcach w Pabianicach, Radomsku i Zgierzu. Jeszcze jesienią rozpoczną się modernizacje dworców w Piotrkowie Trybunalskim i Kutnie. Członek zarządu PKP S.A. Jacek Prześluga podkreślił, że w różnych fazach inwestycji jest obecnie 77 dworców w Polsce. - W ciągu dwóch najbliższych lat zainwestujemy miliard złotych - podkreślił.
Dworzec Łódź Widzew w przyszłym roku - na trzy lata - przejmie funkcję głównego dworca miasta - Łódź Fabryczna. - Trwa w tej chwili przetarg na wyłonienie wykonawcy nowego, podziemnego dworca w miejscu dzisiejszej Łodzi Fabrycznej. 29 października zostanie ogłoszony drugi etap przetargu. W marcu chcemy wyłonić wykonawcę, w przyszłym roku rozpoczną się tam prace - zapowiedział minister infrastruktury.
Prezes spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Zbigniew Szafrański zapowiedział, że w przyszłym roku po wakacjach rozpocznie się przebudowa samej stacji Łódź Widzew. Planowana jest budowa przejścia podziemnego, a nowe perony zostaną umieszczone bliżej centrum stacji. Kolejnym etapem inwestycji będzie zamknięcie odcinka od stacji Widzew do Łodzi Fabrycznej dla ruchu pasażerskiego i rozpoczęcie prac przy zagłębianiu torow pod ziemię.
Zapowiedział, że podziemny dworzec ma być zlokalizowany nieco bliżej ulic Sienkiewicza i Narutowicza. - Na razie do roku 2014 powstanie tam dworzec czołowy, ale to zagłębienie pod ziemię ma sens taki, aby rozpocząć drążenie tunelów w kierunku zachodnim - zaznaczył Szafrański. Jednym tunelem ma zostać wyprowadzona para torów kolei dużych prędkości w kierunku Poznania i Wrocławia. Drugi tunel przeznaczony będzie dla ruchu pociągów regionalnych. - W ten sposób nowy łódzki dworzec podziemny stanie się centralnym punktem na sieci kolejowej - podkreślił prezes PKP PLK.
Projekt przebudowy dworca Łódź Fabryczna i okolic ma być realizowany w latach 2011-14. Inwestycja zakłada m.in. wybudowanie kilkanaście metrów pod ziemią torów i czterech peronów, skąd będą odjeżdżać konwencjonalne składy obsługujące połączenia aglomeracyjne, regionalne i dalekobieżne oraz pociągi dużych prędkości, które mają jeździć z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia. Ponadto mają powstać wielopoziomowe parkingi i tunel doprowadzający tory do dworca. Szacowany koszt tej części inwestycji to blisko 1,9 mld zł, a kwota unijnego dofinansowania ma wynieść ponad 1,2 mld zł.
Realizowana przez miasto część projektu ma kosztować w sumie 595 mln. Za te pieniądze ma powstać m.in.: podziemny dworzec autobusowy i trzypoziomowy parking oraz nowy układ komunikacji tramwajowej i drogowej wokół dworca kolejowego. Ma on stać się węzłem przesiadkowym komunikacji publicznej dla całej aglomeracji łódzkiej.pap, ps