UE walczy z otyłością - liczba kalorii na opakowaniach obowiązkowa?

UE walczy z otyłością - liczba kalorii na opakowaniach obowiązkowa?

Dodano:   /  Zmieniono: 
Fot. sxc.hu Źródło: FreeImages.com
Wkrótce informowanie na opakowaniach żywności w UE o wartości odżywczej produktów, m.in. o liczbie kalorii, może stać się obowiązkowe. Obecnie umieszczanie takiej informacji jest dobrowolne. Wstępne porozumienie w sprawie zmiany obowiązującego prawa osiągnęli już przedstawiciele Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego oraz prezydencji UE.
Wprowadzenie nowego, bardziej rzetelnego informowania klientów o wartości kalorycznej, zawartości soli, cukru, protein, węglowodanów, tłuszczu i tłuszczów nasyconych ma pomóc w zwalczaniu otyłości w Unii Europejskiej. Ponadto konsument będzie w stanie od razu "wyłapać" sztuczne składniki i alergeny. Wymóg nowego oznakowania nie będzie dotyczyć alkoholu.

Rzecznik KE ds. zdrowia Frederic Vincent powiedział, że "doszło do porozumienia w tej sprawie między trzema instytucjami": PE, KE i prezydencją reprezentującą kraje UE. - Ale muszą je zatwierdzić kraje UE i Parlament Europejski. Oczekujemy szybkiego przyjęcia nowych przepisów przez PE w lipcu - zaznaczył. - To prawdziwy przełom, po 10 tygodniach intensywnych negocjacji udało się nam osiągnąć porozumienie - oceniła sprawozdawczyni Renate Sommer z frakcji chrześcijańskich demokratów.

Entuzjazm studził nieco rzecznik węgierskiej prezydencji Marton Hajdu. - Prezydencja prowadziła intensywne rozmowy z reprezentantami KE i PE. Zbliżyliśmy się do porozumienia, jest pakiet, ale musi być zatwierdzony przez kraje UE w przyszłym tygodniu - wyjaśnił Hajdu.

Projektowane przepisy mają uprościć oznakowanie żywności, by informacje o wartości odżywczej były bardziej czytelne dla konsumentów w UE. Poza wartością odżywczą informacja na opakowaniu ma zawierać listę składników oraz datę ważności. Nowe przepisy przewidują też obowiązek wskazania kraju pochodzenia drobiu, wieprzowiny, baraniny i mięsa koziego. Takie obowiązek wołowiny i cielęciny został wprowadzony w 2000 r. Na dostosowanie się do tego wymogu producenci będą mieli dwa lata.

PAP, arb