Tymczasem obecnie uprawiane w naszym kraju tzw. niskoerukowe odmiany rzepaku zawierają tylko niewielkie ilości tego kwasu, a produkowany z nich olej ma wiele zalet. Badania wykazują, że jest on bardzo wartościowy ze względu na proporcje kwasów Omega 3 i 6, znacznie lepszy niż inne rodzaje olejów nawet oliwy z oliwek. Myśliwiec dodała, że jest on bardzo wskazany w profilaktyce miażdżycy, a także bardzo dobry w żywieniu dzieci. Dyrektor wyjaśniła, że Stowarzyszenie chce promować olej rzepakowy, gdyż Polska jest dużym jego producentem, a konsumenci nie są świadomi jego walorów, a jeżeli już go kupują, to głównie z uwagi na niższą cenę. Podkreśliła, że w innych unijnych krajach była już prowadzona taka kampania np. we Francji, w Niemczech czy w Szwecji.
Polska jest jednym z największych w UE producentów oleju rzepakowego. W 2010 r. wytworzono ponad 900 tys. ton oleju, z czego na rynek w postaci oleju butelkowanego trafiło ok. 200 tys. ton., a drugie tyle przerabiane jest na margaryny. Reszta przeznaczana jest na biopaliwa. Spożycie oleju jest od kilku lat w Polsce stabilne i wynosi obecnie trochę ponad 11 kg na osobę rocznie. Jest on naszym podstawowym olejem jadalnym i stanowił w ostatnich latach 80-90 proc. spożywanych olejów roślinnych.
Akcja "Pokochaj olej rzepakowy" będzie współfinansowana w 50 proc. z budżetu UE, w 30 proc. z budżetu krajowego, a pozostałe 20 proc. dołożą członkowie Stowarzyszenia. Całość budżetu - to ponad 1,6 mln euro. - Akcja promocyjna przewidziana jest na 3 lata - poinformowała Myśliwiec.
PAP, arb