Jak powiedział z kolei szef Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych Leszek Miętek, decyzja Międzyzwiązkowego Komitetu Strajkowego o przełożeniu strajku na 26 sierpnia jest po to, by dać czas organom korporacyjnym na zapoznanie się z postulatami związków i na negocjacje. - Myślę, że przełożenie samego strajku pokazuje, że jest dobra wola z naszej strony, żeby rozwiązać problem, a nie strajkować, bo z tego będą zadowoleni i pracownicy spółki, i pasażerowie. Punkty sporne to: koncepcja funkcjonowania spółki, zapewnienia źródeł finansowania podwyżek oraz same podwyżki - ich wysokość i termin wdrożenia - podkreślił. Miętek dodał, że dla kolejarzy najistotniejsze jest to, by spółka mogła funkcjonować w przyszłości, a podwyżki nie doprowadzą do jej upadłości. Minister Cezary Grabarczyk ocenił, że dopóki trwają rozmowy jest duża szansa na uniknięcie kolejnego strajku. - To są trudne rozmowy, zostały przedstawione nowe propozycje, one muszą zostać przedyskutowane z organami korporacyjnymi spółki Przewozy Regionalne - powiedział po zakończeniu rozmów. Przypomniał, że w radzie nadzorczej PR swoich przedstawicieli mają wszyscy właściciele spółki, czyli marszałkowie województw.
W środę związkowcy zorganizowali 24-godzinny strajk - na trasy nie wyjechały niemal wszystkie pociągi PR. W czasie protestu zaproponowali zarządowi dalsze rozmowy, na co zgodziła się prezes PR Małgorzata Kuczewska-Łaska. Spór w PR dotyczy płac oraz kwestii sposobu działania spółki. W swojej ostatniej propozycji z wtorku zarząd Przewozów Regionalnych zaproponował 280 złotych podwyżki - czyli tyle, ile chcieli związkowcy. Jednak domagali się oni takiej podwyżki w dwóch ratach - 120 zł od sierpnia br. - na co PR się już zgodziło - oraz w drugiej racie, najpóźniej do lipca 2012 r.
PR zaproponowały, że po pierwszej, zatwierdzonej już racie podwyżki, kolejna - w kwocie średnio 100 zł, zostanie wypłacona od września 2012 roku, a w trzy miesiące później nastąpi podwyżka o 60 złotych. Pozapłacowe postulaty związkowców dotyczą m.in. zmiany sposobu działania spółki, nieudostępniania taboru PR spółkom regionalnym czy wstrzymania planowanych wypowiedzeń.
Przewozy Regionalne uruchamiają dziennie ok. 2,7 tys. połączeń, z których korzysta średnio ok. 300 tys. pasażerów.pap, ps