"Kryzys wpływa na linie lotnicze, ale bankructwo nam nie grozi"

"Kryzys wpływa na linie lotnicze, ale bankructwo nam nie grozi"

Dodano:   /  Zmieniono: 
Kryzys w strefie euro i rosnące ceny paliwa lotniczego to jedne z najważniejszych wyzwań, przed którymi stoją europejskie linie lotnicze (fot. sxc.hu) Źródło: FreeImages.com
Kryzys w strefie euro i rosnące ceny paliwa lotniczego to jedne z najważniejszych wyzwań, przed którymi stoją europejskie linie lotnicze – powiedział prezes Star Alliance Mark Schwab. Dodał, że w 2012 roku żadnemu z należących do sojuszu przewoźników nie grozi bankructwo.

- W Europie obserwujemy znaczące spowolnienie ekonomiczne. Powodem takiej sytuacji jest głównie kryzys w strefie euro, który wpływa na biznes linii lotniczych. Do tego dochodzą wysokie ceny paliwa, które mimo iż ostatnio spadły, stanowią dla linii lotniczych ogromne koszty - powiedział Schwab w Bogocie podczas uroczystości przyjęcia do sojuszu Star Alliance łacińskich linii Avianca, TACA Airlines i Copa Airlines.

W ocenie Schwaba szefowie europejskich przewoźników „robią wszystko”, aby utrzymać się na rynku. - Zdają sobie sprawę, jak trudny jest dla nich teraz moment i tak kreują swoją politykę zarządzania firmami, aby uniknąć tego, co spotkało na początku tego roku jednego z naszych członków, czyli hiszpańską linię lotniczą Spanair, która upadła. W tym momencie nie przewiduję upadku żadnego przewoźnika z naszego sojuszu - powiedział prezes Star Alliance.

Na początku czerwca Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) poinformowało, że europejskie linie lotnicze mogą w tym roku odnotować straty wysokości 1,1 mld dolarów. Jak ocenił Schwab, swoją pozycję w tym roku umacniają przewoźnicy z Ameryki Łacińskiej. - Jeśli popatrzymy na linie lotnicze np. z Ameryki Łacińskiej, zauważymy, że odnotowują one znaczące wzrosty w liczbie przewozów pasażerów, a co za tym idzie, również w kreowaniu zysków. Ich pozycja umacnia się na rynku Ameryki Łacińskiej - powiedział.

Dodał, że dzięki przyjęciu do sojuszu trzech nowych przewoźników zyskają na tym również pasażerowie z Europy, chcący podróżować do Ameryki Południowej. - Zyskujemy dodatkowe 50 nowych połączeń. Teraz, gdy Avianca, TACA Airlines i Copa Airlines stanowią część sieci połączeń Star Alliance, pasażerowie - zarówno z regionu, jak i spoza niego - będą mogli korzystać z połączeń Copa Airlines na głównych lotniskach tej linii w Panama City (Panama) i Bogocie (Kolumbia) oraz z połączeń linii Avianca, TACA Airlines na głównych lotniskach w Bogocie (Kolumbia), San Salvador (Salwador), Limie (Peru) oraz w San Jose (Costa Rica) - podkreślił. Sojusz Star Alliance skupia 27 członków, oferujących ponad 21 tys. 500 lotów dziennie do 1 tys. 356 lotnisk w 193 krajach. Polskie Linie Lotnicze LOT są członkiem Star Alliance od 2003 r.

ja, PAP