Warszawa da się (trochę bardziej) lubić

Warszawa da się (trochę bardziej) lubić

Dodano:   /  Zmieniono: 
Na 22. z 26. miejsca rok wcześniej przesunęła się Warszawa w rankingu europejskich miast najlepszych do ulokowania biznesu - wynika z raportu "European Cities Monitor".
Ranking powstał na podstawie opinii 501 przedstawicieli kierownictwa najwyższego szczebla dużych koncernów europejskich z dziewięciu krajów.

W ocenie biznesmenów najatrakcyjniejszymi miastami do lokowania biznesu są: Londyn, Paryż, Frankfurt, Bruksela, Amsterdam, Barcelona i Madryt. Z miast centralnej Europy najwyżej uplasowały się: Praga (17. miejsce), Warszawa (22. miejsce) i Budapeszt (23. miejsce).

Decydującym czynnikiem w ocenie popularności miast była znajomość terenu. W tym roku 29 proc. ankietowanych powiedziało, że zna Warszawę, podczas gdy w 2002 roku twierdziło tak 26 proc. ankietowanych. Dużo bardziej znana jest jednak Praga - 40 proc. pytanych przyznało, że ją zna.

Miasta europejskie oceniano też pod względem promowania swojej oferty i zachęcania do inwestowania. Warszawa znalazła się na piątym miejscu, ex aequo z Paryżem (?). Najlepiej, według ankietowanych, promowane są: Barcelona, Madryt, Dublin i Londyn.

Barcelona została również najwyżej oceniona pod względem jakości i poziomu życia pracowników. Warszawa jest na 29. miejscu, a na 30. Moskwa.

Zdaniem ankietowanych rozszerzenie Unii Europejskiej na wschód jest czynnikiem, który może mieć największy wpływ na firmy w  Europie przez następne 10 lat. Czynnik ten jest postrzegany jako ważniejszy niż np. wyniki gospodarki amerykańskiej, konkurencja ze  strony Azji oraz zagrożenie terroryzmem.

Spośród miast Europy Zachodniej, na rozszerzeniu UE najprawdopodobniej najwięcej stracą - pod względem napływu inwestycji - Berlin i Frankfurt nad Menem - wynika z raportu.

Ankietowani oceniali czołówkę miast Europy, stosując wiele kryteriów, m.in. łatwość dostępu do rynku i klientów, dostępność kwalifikowanej kadry, efektywność transportu wewnątrz kraju i  połączeń międzynarodowych, jakość usług telekomunikacyjnych, klimat dla rozwoju biznesu oraz koszty robocizny.

W tym roku Warszawa przesunęła się na wyższe pozycje pod względem kosztów pracy (na 1. z 2.), pod względem łatwego dostępu do rynku i  klientów (na 18. z 25.), jakości usług telekomunikacyjnych (na 25. z  27.), klimatu dla rozwoju biznesu wynikającego z rządowej polityki podatkowej i finansowej (na 5. z 9.), dostępności powierzchni biurowej (na 10. z 13.), efektywności transportu wewnątrz kraju (na 28. z 29.), znajomości języków obcych (na 22. z 24.) i czystości środowiska (na 17. z 30.).

Notowania Warszawy spadły jednak pod innymi względami: dostępności kwalifikowanej kadry (z 19. miejsca na 26.), efektywności transportu międzynarodowego (z 25. na 26.), opłacalności wynajmu powierzchni biurowej (z 4. na 7.).

Analiza została przeprowadzona przez Taylor Nelson Sofres. Grupa reprezentatywna została wyselekcjonowana z 15.000 największych firm europejskich. Wywiady przeprowadzono telefonicznie w lipcu 2003 roku.

Raport "European Cities Monitor" został sporządzony dla firmy Cushman&Wakefild Healey&Baker, jednej z czołowych firm doradczych w dziedzinie nieruchomości komercyjnych na świecie.

em, pap