Jednocześnie włoski rząd został zobowiązany do przesłania Komisji w ciągu sześciu miesięcy planu restrukturyzacji firmy, który wykluczy możliwość ponownego udzielenia pomocy publicznej w przyszłości.
Podejmując tę decyzję organ wykonawczy UE nie wziął pod uwagę zastrzeżeń przewoźników brytyjskich - British Airways (BA) oraz easyJet, którzy uważają, że pomoc dla włoskiego konkurenta wpłynie na ich pozycję na rynku przewoźników lotniczych. W poniedziałek obie brytyjskie spółki zażądały, by Komisja odrzuciła wniosek rządu włoskiego, szczególnie że Alitalia w ostatnich latach korzystała już z pomocy publicznej - w 2000 roku dostała od państwa 1,4 mld euro.
BA ma też wątpliwości, czy włoski przewoźnik rzeczywiście stoi w obliczu bankructwa. Nie świadczą o tym, zdaniem Brytyjczyków, ostatnie wydatki Alitalii na zakup nowych samolotów, kampanie marketingowe oraz przejęcie przewoźnika Gandalf Airlines.
em, pap