Wolne numery telefonów

Wolne numery telefonów

Dodano:   /  Zmieniono: 
Klienci sieci komórkowych mogą od poniedziałku, 16 stycznia, zmienić operatora i zachować przy tym swój dotychczasowy numer telefonu.
Możliwość zatrzymania numeru telefonu przy zmianie operatora dla  klientów abonamentowych wprowadziło we wrześniu 2004 roku ustawa Prawo telekomunikacyjne. Usługa nie była jednak realizowana, ponieważ operatorzy komórkowi twierdzili, że nie mają technicznych możliwości jej świadczenia. Urząd Regulacji Telekomunikacji i  Poczty (obecnie Urząd Komunikacji elektronicznej) zawiesił obowiązek jej wdrożenia do 10 października ub.r. Od października 2005 r. trwał pilotaż przenoszenia numerów w sieciach komórkowych.

Służby prasowe PTK Centertel, PTC i Polkomtela poinformowały, że operatorzy rozpoczęli świadczenie usługi przenoszenia numerów.

Klient chcący zmienić operatora i zachować swój dotychczasowy numer musi złożyć w punkcie obsługi klienta sieci, do której chce trafić, wniosek o przeniesienie. Następnie musi złożyć u swojego dotychczasowego operatora wniosek o rozwiązanie umowy.

Jak poinformowali przedstawiciele firm, zatrzymanie dotychczasowego numeru przy zmianie operatora kosztuje w  Centertelu i PTC 122 zł brutto, a w Polkomtelu 120 zł brutto. Opłatę uiszcza się operatorowi, od którego się odchodzi.

Polkomtel jako jedyny operator zdecydował się na uiszczenie opłaty za klientów, którzy zdecydują się do niego przejść. "Dodatkowo dla ich wygody Polkomtel stworzył możliwość udzielenia mu pełnomocnictwa do załatwienia w imieniu klientów wszelkich formalności związanych z rozwiązaniem umowy z dotychczasowym operatorem" - poinformowała rzeczniczka Polkomtela Elżbieta Ptaszyńska-Sadowska.

Pozostała dwójka operatorów nie zamierza - przynajmniej na razie -  finansować przeniesienia numeru. Według Marcina Gruszki z biura prasowego Centertela, strategia Orange w początkowym okresie będzie koncentrowała się na utrzymaniu klientów.

"Nie mamy promocji, która polega na sfinansowaniu klientowi kosztów przeniesienia do nas numeru. Zobaczymy, jakie będzie zainteresowanie klientów taką dopłatą. Jeśli duże, to je wprowadzimy" - powiedział.

Problemem dla klientów sieci stacjonarnych, szczególnie Telekomunikacji Polskiej (TP), może stać się dodzwonienie na  przeniesione numery komórkowe. Jak powiedział PAP rzecznik prasowy zarządu PTC Witold Pasek, będzie to skutkiem niepodpisania przez TP umów w sprawie rozliczenia połączeń na numery przeniesione z  sieci stacjonarnej.

Chodzi o to, że - zdaniem Paska - centrale telefoniczne TP nie  rozpoznają przeniesionych numerów i kierują połączenie do sieci starego operatora. "Dopiero centrale operatorów komórkowych przekierowują połączenie do właściwej sieci. Jeśli więc ktoś przeniósł od nas numer do sieci innego operatora, to centrale TP łączą rozmowę z nami, a dopiero my musimy przekierować połączenie" - wyjaśnił.

Według niego jest możliwe, że PTC zdecyduje się pokrywać te  koszty, jednak decyzja w tej sprawie ma zapaść w najbliższym czasie. Dodał, że o całej sprawie został poinformowany regulator rynku telekomunikacyjnego.

Polkomtel także nie ma podpisanej umowy z TP. Jednak operator zdecydował już, że będzie łączył rozmowy z sieci TP na  przeniesione numery, a dodatkowo złożył do regulatora wniosek o  określenie przez niego warunków współpracy pomiędzy nim a TP.

Rzeczniczka TP Barbara Górska powiedziała, że spółka prowadzi rozmowy z operatorami komórkowymi o modelu współpracy przy świadczeniu usług przenoszenia numerów.

ss, pap