Postępowanie antymonopolowe przeciwko PZU

Postępowanie antymonopolowe przeciwko PZU

Dodano:   /  Zmieniono: 
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zarzuca Powszechnemu Zakładowi Ubezpieczeń (PZU) nadużywanie pozycji w zakresie ubezpieczeń komunikacyjnych. PZU odpiera zarzuty.
W ocenie Urzędu, PZU stosuje "próby wyeliminowania z rynku niezależnych zakładów naprawczych poprzez zaniżanie stawek za godzinę ich pracy oraz dyskryminowanie ich przy dostawach części zamiennych".

Urzędnicy ustalili, że w grudniu 2003 roku PZU utworzył zamkniętą sieć zakładów zajmujących się naprawami powypadkowymi, holowaniem oraz dostawą części do samochodów.

"Każdy z warsztatów sieci, ustala koszty napraw na podstawie kalkulacji sporządzonych przez PZU lub na jego zlecenie" - informuje UOKiK. Nabór do sieci był jednorazowy i zrzesza 783 zakłady.

"Stawki za godzinę, stosowane przez ubezpieczyciela w rozliczeniach z zakładami naprawczymi, należącymi do sieci są wyższe, niż stosowane w rozliczeniach z warsztatami niezależnymi" - wyjaśnia UOKiK. Ponadto przedsiębiorcy zrzeszeni w sieci mają prawo zakupu części zamiennych po cenach o 5 proc. niższych od rynkowych.

Według UOKiK te działania PZU mogą "ograniczać konkurencję w zakresie powypadkowych napraw samochodów w ramach ubezpieczeń OC oraz AC".

Michał Witkowski z biura prasowego PZU potwierdził, że PZU SA otrzymał od UOKiK zawiadomienie o wszczęciu postępowania antymonopolowego.

Zapewnił, że spółka przedstawiła Urzędowi wyjaśnienia dotyczące tej sprawy. "PZU stoi na stanowisku, że nie stosuje praktyk ograniczających konkurencję" - powiedział. Jednocześnie dodał, że jest zbyt wcześnie na udzielenie szczegółowych informacji odnośnie przebiegu postępowania antymonopolowego, ponieważ znajduje się ono w fazie początkowej.

Jak poinformował UOKiK, za naruszenie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów w tym zakresie, grozi kara w wysokości do 10 proc. rocznych przychodów spółki.

pap, ab