Urzędnicy ustalili, że w grudniu 2003 roku PZU utworzył zamkniętą sieć zakładów zajmujących się naprawami powypadkowymi, holowaniem oraz dostawą części do samochodów.
"Każdy z warsztatów sieci, ustala koszty napraw na podstawie kalkulacji sporządzonych przez PZU lub na jego zlecenie" - informuje UOKiK. Nabór do sieci był jednorazowy i zrzesza 783 zakłady.
"Stawki za godzinę, stosowane przez ubezpieczyciela w rozliczeniach z zakładami naprawczymi, należącymi do sieci są wyższe, niż stosowane w rozliczeniach z warsztatami niezależnymi" - wyjaśnia UOKiK. Ponadto przedsiębiorcy zrzeszeni w sieci mają prawo zakupu części zamiennych po cenach o 5 proc. niższych od rynkowych.
Według UOKiK te działania PZU mogą "ograniczać konkurencję w zakresie powypadkowych napraw samochodów w ramach ubezpieczeń OC oraz AC".
Michał Witkowski z biura prasowego PZU potwierdził, że PZU SA otrzymał od UOKiK zawiadomienie o wszczęciu postępowania antymonopolowego.
Zapewnił, że spółka przedstawiła Urzędowi wyjaśnienia dotyczące tej sprawy. "PZU stoi na stanowisku, że nie stosuje praktyk ograniczających konkurencję" - powiedział. Jednocześnie dodał, że jest zbyt wcześnie na udzielenie szczegółowych informacji odnośnie przebiegu postępowania antymonopolowego, ponieważ znajduje się ono w fazie początkowej.
Jak poinformował UOKiK, za naruszenie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów w tym zakresie, grozi kara w wysokości do 10 proc. rocznych przychodów spółki.
pap, ab