Horała: Dla budowy CPK nie ma alternatywy

Horała: Dla budowy CPK nie ma alternatywy

Marcin Horała
Marcin Horała Źródło: Newspix.pl / TEDI
Centralny Port Komunikacyjny zyskał kolejnego partnera międzynarodowego. Jak twierdzi Marcin Horała, dla budowy projektu nie ma alternatywy.

– Hiszpania stała się jednym z czterech partnerów międzynarodowych przy budowie CPK. Poza nią są to Korea Południowa, Francja, i Wielka Brytania – powiedział Marcin Horała, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK na antenie Programu Trzeciego Polskiego Radia. Partnerzy zagraniczni doradzą Polsce w sprawach budowy tak dużego hubu komunikacyjnego, kwestiach lotniczych, a także budowie kolei dużych prędkości.

Niektórzy powtarzają, że Centralny Port Komunikacyjny to wyraz snu o potędze i manii wielkości. Marcin Horała został spytany, czy gdyby była taka decyzja polityczna, to budowę dałoby się przerwać?

– Budowę można zatrzymać nawet na minutę przed otwarciem, ale im bardziej proces zaawansowany, tym będzie trudniej i straty będą większe. Naszym założeniem jest rozpoczęcie prac w 2023 roku. Obecnie trwają prace środowiskowe – powiedział Marcin Horała.

Czy CPK się opłaca?

Pełnomocnik rządu ds. CPK został także spytany, czy jest biznesowe uzasadnienie dla tak ambitnego projektu?

– Dla budowy CPK nie ma alternatywy. Albo zamkniemy segment lotniczy i zrezygnujemy z tysięcy miejsc pracy, pozbywamy się narodowego przewoźnika, albo zdecydujemy się na tę inwestycję – powiedział Horała.

Trwa proces wykupowania gruntów pod budowę portu lotniczego oraz systemu linii kolejowych. Wiceminister infrastruktury przyznał, że część z partnerów jest dość wymagająca, ale też zaznaczył, że to dość normalne w tego typu rozmowach.

– W każdej transakcji kupna-sprzedaży jedna ze stron chciałaby sprzedać drożej, a druga kupić taniej. Negocjacje w tej sprawie się toczą. Przychodzi taki etap, że jeśli ktoś się nie zgadza na propozycję to zostaje wywłaszczany za odpowiednim odszkodowaniem – powiedział.

Źródło: Polskie Radio