Przejazd autostradą A4 będzie droższy? GDDKiA wyraża wątpliwości

Przejazd autostradą A4 będzie droższy? GDDKiA wyraża wątpliwości

Autostrada A4
Autostrada A4 Źródło: GDDKiA
Operator odcinka Katowice-Kraków na autostradzie A4, firma Stalexport, planuje podwyższyć opłaty za korzystanie z infrastruktury. GDDKiA wyraża swoje wątpliwości.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ocenia, że planowane przez Stalexport Autostrada Małopolska, koncesjonariusza odcinka autostrady A4 Katowice – Kraków, podniesienie stawki opłat za przejazd pojazdów od 1 kwietnia br. jest niezasadne oraz uderza bezpośrednio w kierowców i transport samochodowy. Może też wpłynąć na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na trasach lokalnych, podała Dyrekcja.

GDDKiA przeciwna podwyżkom na A4

„Prawo do podwyższenia opłaty za przejazd autostradą płatną wynika z umowy koncesyjnej. GDDKiA nie posiada realnych uprawnień do wpływania na decyzje związane ze zmianami stawek opłat, jeżeli są one zgodne z postanowieniami tej umowy. Zwrócimy się do koncesjonariusza z prośbą o rozważenie wszystkich okoliczności, które mogłyby wpłynąć na zmianę propozycji w zakresie podwyższenia stawki opłat za przejazd” – czytamy w komunikacie.

Według GDDKiA warto podkreślić, że autostrada A4 jest m.in. strategiczną trasą łączącą Polskę z Ukrainą. W sytuacji trwającej od 24 lutego 2022 r. wojny na terenie Ukrainy, zasadne byłoby co najmniej wstrzymanie się z planowaną podwyżką do momentu ustabilizowania się sytuacji politycznej w tym kraju.

„Należy wziąć pod uwagę wszystkie efekty, które może przynieść planowane podwyższenie opłat. Jednym z nich jest przeniesienie części ruchu na drogi alternatywne do autostrady A4. Wyższe koszty przejazdu mogą zachęcić kierowców np. pojazdów ciężkich do omijania autostrady i korzystania z obciążonych już ruchem dróg lokalnych. To wiąże się natomiast ze spadkiem poziomu bezpieczeństwa zarówno samych kierowców, jak i innych uczestników ruchu, a także mieszkańców okolicznych miejscowości. Stoi również w sprzeczności z rolą, jaką mają pełnić autostrady w systemie komunikacyjnym kraju” – czytamy dalej.

Dyrekcja przypomina, że sieć dróg szybkiego ruchu na terenie naszego kraju liczy obecnie 5 115,6 km. W skład tego wchodzi 1 849,2 km autostrad oraz 3 266,4 km dróg ekspresowych. Od 1 lipca 2023 r. kierowcy samochodów osobowych, motocykli oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony nie muszą już płacić za przejazd po autostradach zarządzanych przez GDDKiA. Zwolnienie z opłat dotyczy odcinków A2 Konin – Stryków (99 km) i A4 Wrocław – Sośnica (162 km).

Stalexport zapowiada podwyżki na A4

Pod koniec stycznia Stalexport Autostrada Małopolska, spółka zależna Stalexport Autostrady i koncesjonariusz autostrady A4 na odcinku Katowice – Kraków, wystąpił do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) z wnioskiem o wydanie zgody na zmianę od 1 kwietnia 2024 roku stawek opłat za przejazd autostradą dla pojazdów kategorii 1, 2, 3, 4 i 5, pobieranych na każdym placu poboru opłat (w Mysłowicach i w Balicach). Wniosek dotyczy pojazdów: 1) kategorii 1 (innych niż motocykle) – z kwoty 15 zł do kwoty 16 zł; 2) kategorii 2, 3, 4 i 5 – z kwoty 46 zł do kwoty 49 zł.

Działalność Stalexport Autostrady i podmiotów wchodzących w skład jej grupy kapitałowej koncentruje się przede wszystkim na działalności autostradowej. Obejmuje ona eksploatację i utrzymanie odcinka autostrady A4 Katowice-Kraków.

Czytaj też:
Koniec z preferencyjnymi ulgami na ruchliwej autostradzie A4
Czytaj też:
Drogowcy podsumowali 2023 rok. Polska przekroczyła ważną barierę

Źródło: WPROST.pl / GDDKiA