Zła pogoda i szkodniki ‒ trudna kampania 2020/2021

Zła pogoda i szkodniki ‒ trudna kampania 2020/2021

Kampania cukrownicza, zdjęcie ilustracyjne
Kampania cukrownicza, zdjęcie ilustracyjne / Źródło: KSC
Zakończyła się 19. kampania cukrownicza Krajowej Spółki Cukrowej. W jej siedmiu krajowych cukrowniach skupiono i przerobiono 6,2 mln ton buraków cukrowych, z których wyprodukowano 820 tys. ton cukru. W lutym i marcu będzie trwała kampania sokowa. KSC szacuje, że większość cukru wyprodukowanego w kampanii cukrowniczej 2020/2021 trafi na krajowy rynek, reszta zostanie skierowana na eksport.

Krajowa Spółka Cukrowa S.A. jest największym producentem cukru w Polsce i jednym z największych w Unii Europejskiej. W tegorocznej kampanii cukrowniczej 2020/2021, dziewiętnastej w historii spółki, wzięło udział blisko 14,7 tys. plantatorów. Surowiec dostarczono i przerobiono w siedmiu oddziałach KSC: Dobrzelin, Kluczewo, Krasnystaw, Kruszwica, Malbork, Nakło, Werbkowice.

Buraki cukrowe, które trafiły w tegorocznej kampanii do zakładów przetwórczych KSC, pochodziły z plantacji o areale blisko 110 tys. ha. Średni plon wyniósł 56,9 t/ha, przy czym najwyższy uzyskano w Cukrowni Malbork w woj. pomorskim – 66,8 t/ha.Średnia zawartość cukru w burakach, czyli polaryzacja, wyniosła 15,05 proc.

‒ Tegoroczne zbiory buraka cukrowego ze względu na niekorzystne dla uprawy warunki pogodowe oraz szkodniki, które zaatakowały uprawy naszych plantatorów w czasie całego cyklu produkcyjnego, okazały się być niższe niż pierwotnie zakładaliśmy – mówi Krzysztof Kowa, prezes zarządu Krajowej Spółki Cukrowej. Ostatecznie wyprodukowaliśmy 820 tys. ton cukru z 6,2 mln ton skupionych buraków. Doświadczenie i ciężka praca polskich plantatorów pozwoliły na przeprowadzenie kampanii pomimo wyjątkowo trudnych warunków atmosferycznych – dodaje prezes Zarządu KSC.

W 2020 roku warunki pogodowe były niekorzystne dla prawidłowego rozwoju buraka cukrowego przez niemal cały okres wegetacji. Wiosna była sucha i chłodna z przymrozkami występującymi lokalnie nawet do 20 maja, przez co początkowy rozwój roślin był ograniczony. Bardzo intensywne opady deszczu w maju i czerwcu sprzyjały rozwojowi chorób korzeni. Długotrwałe wysokie temperatury powietrza w okresie letnim bez deszczu powodowały, że rośliny więdły. Dodatkowo ciepła jesień nie wstrzymywała wegetacji roślin, w wyniku czego korzenie buraka nie dojrzewały, a znajdowały się stale w fazie wzrostu. Z kolei już w trakcie kampanii 2020/2021 intensywne opady deszczu utrudniały zbiór i zwózkę buraków.

W 2020 r. plantatorom buraka na całym obszarze kontraktacyjnym silnie dały się odczuć szkodniki: mszyce i pchełka burakowa (wiosną) oraz błyszczki, rolnice i piętnówki (latem i jesienią). Szarek komośnik szczególnie dał się we znaki plantatorom w rejonie południowo-wschodnim, powodując swoim żerowaniem duże szkody na plantacjach, przez co wiele z nich wymagało wiosennego przesiewu. W przypadku chorób najbardziej dotkliwe było porażenie roślin chwościkiem burakowym, które najwcześniej wystąpiło w południowo-wschodnim rejonie uprawy, ale z czasem objęło cały obszar kontraktacji KSC.

Kampania cukrownicza, zdjęcie ilustracyjne

Ostatnia, po 116 dniach pracy, kampanię właściwą zakończyła Cukrownia Kluczewo. Średni czas pracy zakładów w kampanii 2020/2021 wyniósł 107 dni.

W lutym i marcu w cukrowniach w Kruszwicy, Nakle i Werbkowicach odbędzie się kampania sokowa, czyli przerób soku gęstego z buraków na cukier. Produkcja cukru z soku gęstego, wytworzonego wcześniej i przechowywanego w specjalnych zbiornikach, pozwala na skrócenie czasu przerobu buraków w na ogół znacznie trudniejszych warunkach kampanii jesienno-zimowej oraz zwiększenie możliwości przerobowych zakładów, a tym samym lepsze wykorzystanie majątku i poprawę efektywności procesów produkcyjnych.

‒ Od kilku lat prowadzimy kampanię sokową w trzech naszych cukrowniach, istotnie poprawiając ich parametry produkcyjne ‒ wyjaśnia Krzysztof Kowa. ‒Inwestycje w technologie realizowane ze środków własnych wypracowanych dzięki kampaniom cukrowniczym są niezwykle ważne dla budowania konkurencyjnej pozycji KSC na polskim rynku i są częścią naszego kodu korporacyjnego. Dlatego tak jak w ubiegłych latach zyski z produkcji chcemy przeznaczać na zwiększanie potencjału rozwojowego wszystkich poszczególnych naszych lokalnych oddziałów. Za trudy kampanii bardzo dziękuję wszystkim plantatorom i pracownikom – dodaje prezes KSC.

KSC S.A. szacuje, że większość cukru wyprodukowanego w kampanii cukrowniczej 2020/2021 trafi na krajowy rynek, reszta zostanie skierowana na eksport, w tym drogą morską na rynki spoza Unii Europejskiej dzięki wybudowaniu przez KSC S.A. Terminalu Cukrowego w Gdańsku, który systematycznie zwiększa swoje moce przeładunkowe.

Krajowa Spółka Cukrowa S.A. z siedzibą w Toruniu
Powstała w 2002 roku w wyniku konsolidacji trzech polskich spółek cukrowych Skarbu Państwa. KSC jest obecnie największym w Polsce oraz liczącym się w Europie producentem cukru buraczanego. Odbiorcami produktów spółki sprzedawanych pod marką „Polski Cukier” są zarówno firmy polskie, jak i koncerny międzynarodowe. W skład koncernu wchodzą oddziały: siedem cukrowni (Dobrzelin, Kluczewo, Krasnystaw, Kruszwica, Malbork, Nakło, Werbkowice), Terminal Cukrowy w Gdańsku, Zakład „Polskie Przetwory” we Włocławku oraz kilka produkcyjnych spółek zależnych, m.in.: Przedsiębiorstwo Zbożowo-Młynarskie „Młyny Stoisław”, Przedsiębiorstwo Przemysłu Ziemniaczanego „Trzemeszno”, Fabryka Cukierków „Pszczółka”.
Artykuł został opublikowany w 3/2021 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

Źródło: KSC
 0

Czytaj także