Prezes PKP: Kolej to najbezpieczniejszy, proekologiczny środek transportu
Artykuł sponsorowany

Prezes PKP: Kolej to najbezpieczniejszy, proekologiczny środek transportu

Krzysztof Mamiński, prezes zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A. na Targach Trako
Krzysztof Mamiński, prezes zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A. na Targach Trako Źródło:Materiały prasowe
Z prezesem zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A. Krzysztofem Mamińskim i jednocześnie przewodniczącym Międzynarodowego Związku Kolejowego z siedzibą w Paryżu rozmawia Piotr Kozłowski.

Targi TRAKO to centrum branży kolejowej w Europie. Przez te kilka dni to właśnie tutaj biło kolejowe serce Europy. Jaka jest rola Grupy PKP w targach?

Grupa PKP jest współorganizatorem tych targów. To rzeczywiście największe wydarzenie branżowe, w Europie. W tym roku to ponad 500 wystawców z branży kolejowej, firmy transportowe z kraju i Europy.

Czy dziś kolej w Europie – także w Polsce – jest w stanie wykroić z rynku transportowego dla siebie jeszcze większy kawałek, kosztem przewozów lotniczych i drogowych? Czy jest w stanie zrobić to już, czy jeszcze potrzebuje dalszych inwestycji?

Kolej będzie potrzebowała inwestycji zawsze, ale teraz jest czas na kolej. „Zielony ład” i polityka klimatyczna wymusiły zainteresowanie koleją – to najbardziej bezpieczny, najbardziej proekologiczny środek transportu. Jeżeli dbamy o klimat, to naturalnie wybieramy kolej, a więc w bliskiej perspektywie możemy się spodziewać przesunięcia i pasażerów, i towarów na kolej.

Rok 2021 został ogłoszony przez Unię Europejską Europejskim Rokiem Kolei. Czy w tym kontekście zwracacie również uwagę na ekologię i redukcję śladu węglowego?

Tak, zwracamy, również w środkach transportu. Podczas Targów PESA zaprezentowała – jako druga na świecie – lokomotywę o napędzie wodorowym. Wodór to przyszłość jako źródło zasilania. Mówimy też o panelach fotowoltaicznych, które są na nowoczesnych, innowacyjnych dworcach systemowych; to całe farmy fotowoltaiczne, które będą budowane łącznie z PGE Energia Odnawialną na wolnych terenach kolejowych; to również pompy ciepła. Wszystko, co pozwala dbać o środowisko, o niską emisyjność, jest już aplikowane do kolei i będziemy to rozwijać.

Jednym z wyznaczników jakości kolei jest to, do jakiego dworca wchodzą pasażerowie.

Dworzec to brama miasta, ale i brama kolei. Dzisiaj jednak kontakt z koleją zaczyna się już w domu. W aplikacji mobilnej mObywatel możemy kupić bilety w naszym systemie internetowym BILKOM. Możemy skorzystać z PKP Mobility – wypożyć elektryczny samochód, którym dojedziemy na dworzec. Jeżeli będzie to nasz prywatny elektryczny pojazd, to pozostawimy go tam z możliwością naładowania go w stacjach ładowania samochodów elektrycznych przy dworcach właśnie. Na dworcu można zrobić zakupy, wypić kawę, odpocząć i wreszcie wsiąść do nowoczesnego pociągu, który po zmodernizowanych torach przywiezie nas bardzo szybko do celu podróży. W międzyczasie można zjeść posiłek, który serwuje Wars. Opiekujemy się klientem na każdym etapie podróży.

Międzynarodowe, nocne połączenia kolejowe. Jak szybko możemy się spodziewać, że takim nocnym pociągiem bez żadnych przesiadek i zmian dojedziemy na przykład do Brukseli, czy Barcelony?

Chciałbym powiedzieć, że będzie to już w przyszłym roku; może jeszcze nie na pewno, ale na pewno jest to kierunek w którym zmierzamy. Kilka lat temu kolej europejska likwidowała nocne połączenia kolejowe, a dziś jest ich renesans i my podążamy w tym kierunku. Nie jesteśmy w ogonie tego pomysłu, jesteśmy jego liderem. Ważny jest także rozwój szybkich połączeń. Bruksela Paryż, a może i Madryt – włączenie się w ogólnoeuropejską sieć kolei dużych prędkości, połączenie wielkich miast całej Europy takimi kolejami – to koncept, w którym funkcjonujemy w ramach międzynarodowych organizacji kolejowych.

W ostatnich latach bardzo duże inwestycje mają miejsce na kolei, jak Pan ocenia poziom polskich kolei na tle europejskiego runku kolejowego?

Bardzo szybko odrabiamy wieloletnie zaległości. Stajemy się już liderem kolejowym w Europie i na świecie. Mój wybór na przewodniczącego Międzynarodowego Związku Kolei jest zauważeniem polskich kolei i Polski w międzynarodowych gremiach. Taka sytuacja nie bierze się znikąd, wszyscy obserwują ten skokowy wzrost technologiczny i jakościowy polskiej kolei; stajemy się liderem rynku kolejowego w Europie.

Dlaczego warto postawić na kolej?

Bo kolej to najlepszy środek transportu, najbardziej przyjazny, najbardziej ekologiczny i bezpieczny, spełniający wszelkie oczekiwania naszego klienta.

W trakcie debaty inaugurującej targi TRAKO mówił Pan o tym, że miał Pan sen. Jaka w tym śnie była kolej?

Kolej była czysta, spokojna, szybka i punktualna. Większość z nas w dzieciństwie bawiła się kolejkami, i chciałbym, żeby te dziecięce marzenia o kolei spełniały się i pozostawały z nami aż do wieku dojrzałego.