Historia Meest Group, globalnego operatora pocztowo-logistycznego, rozpoczęła się w 1989 roku od małej firmy realizującej dostawy paczek między Kanadą a Ukrainą. Dziś grupa Meest dostarcza przesyłki swoich klientów do ponad 70 krajów i jest europejskim liderem w dziedzinie innowacyjnych rozwiązań logistycznych dla e-commerce.
Rostyslav Kisil, założyciel i prezes grupy Meest, opowiada o historii i obecnym rozwoju firmy:
POCZĄTEK HISTORII MEEST
“Pod koniec lat 80. i na początku lat 90. ubiegłego wieku Kanada stała się świadkiem znacznego napływu imigrantów z krajów, które należały do Związku Radzieckiego, w tym z Ukrainy. Głównym powodem wyjazdu dla wielu osób były trudności ekonomiczne towarzyszące okresowi transformacji. Większość imigrantów pozostawiła w krajach ojczystych swoich bliskich i pragnęła utrzymywać z nimi stały kontakt. W tym czasie, w 1989 roku w Toronto, założyłem firmę Meest, której celem było świadczenie usług wysyłki paczek z Kanady do Ukrainy. Niedługo później firma otworzyła filię w Stanach Zjednoczonych i tym samym weszła na nowy rynek. W 1993 roku Meest realizowała już wysyłkę paczek nie tylko do Ukrainy, ale również do większości krajów byłego Związku Radzieckiego. Firma dynamicznie się rozwijała, zajmując czołowe pozycje na rynkach Kanady, USA i Ukrainy. Szybko też zaczęła rozszerzać działalność na inne kraje”.

MIĘDZYNARODOWY ROZWÓJ MEEST
“Na początku lat 2000. aktywnie zwiększaliśmy naszą obecność w Europie, otwierając biura i magazyny Meest w Polsce, Niemczech, Hiszpanii, Portugalii, Francji, Wielkiej Brytanii, Grecji i we Włoszech. W 2005 roku założyliśmy własne międzynarodowe centrum pocztowe (IMPC), które zostało oficjalnie zarejestrowane w Światowym Związku Pocztowym, co pozwoliło nam ugruntować naszą pozycję międzynarodowego operatora pocztowego. W związku ze wzrostem liczby przesyłek do Ukrainy z Ameryki Północnej i Europy, postanowiliśmy założyć na rynku ukraińskim firmę zapewniającą dostawę "ostatniej mili" bez angażowania zewnętrznych przewoźników. Obecnie Meest w Ukrainie, z siecią ponad 3500 oddziałów własnych i franczyzowych, zajmuje wiodącą pozycję na rynku usług kurierskich. Wprowadziliśmy nasz model dostawy ostatniej mili również w innych krajach, w tym w Kazachstanie i Uzbekistanie, gdzie zbudowaliśmy sieci własnych oddziałów”.
ERA HANDLU ELEKTRONICZNEGO
“Wraz z nadejściem ery zakupów internetowych dostrzegliśmy potencjał tego segmentu i weszliśmy w nowy obszar działalności – międzynarodową logistykę transgraniczną dla globalnych graczy na rynku e-commerce. W 2014 roku Meest otworzył biuro i magazyny w Chinach, rozpoczynając usługę dostawy towarów z chińskich sklepów internetowych do Ukrainy. W latach 2017–2023 rozszerzyliśmy zasięg naszych usług logistycznych o kraje Europy Wschodniej, Bliskiego Wschodu, Afryki i Ameryki Południowej. Obecnie nasza firma oferuje klientom indywidualnym i korporacyjnym usługi dostawy od drzwi do drzwi oraz od firm do konsumentów w ponad 70 krajach.
Tworzenie rozwiązań logistycznych dla globalnej sprzedaży internetowej stało się kluczowym obszarem naszego rozwoju. Nawiązaliśmy współpracę z ponad 60 międzynarodowymi sieciami detalicznymi, prowadzącymi sprzedaż online i dostarczamy ich produkty do końcowych odbiorców. Wśród naszych klientów znajdują się takie znane firmy jak NEXT, iHerb, Mango, Notino, Modivo, LPP Group. Oferujemy także usługi dostawy towarów z Aliexpress do niemal wszystkich krajów Europy Wschodniej. Nasza firma stworzyła efektywny system logistyczny, który umożliwia partnerom realizację dostawy do kilkudziesięciu krajów. Posiadamy własne międzynarodowe centra pocztowe oraz eksterytorialne urzędy wymiany pocztowej (ETOE) w Ukrainie, Polsce i Niemczech, a także współpracujemy z ponad 60 przewoźnikami. Tym samym zapewniamy dostęp do ponad 200 000 punktów odbioru przesyłek i automatów paczkowych na całym świecie. Nasze usługi obejmują nie tylko dostawę przesyłek, ale także kompleksowe wsparcie w procesie odprawy celnej, organizację zwrotów międzynarodowych, usługi płatności przy odbiorze przesyłki oraz stałe wsparcie dla końcowych klientów na wszystkich etapach realizacji zamówień”.
MEEST I POLSKA
“Polska odgrywa niezwykle ważną rolę w działalności Meest. Tutaj mamy jedno z największych na świecie biur, potężny hub logistyczny oraz dużą ekipę. Również w Polsce pięć lat temu, wraz z projektem Paczka do Ukrainy, narodziła się marka Meest Post, od kilku lat rozwijana w Europie. Meest Post łączy sieć oddziałów własnych i partnerskich oraz portal internetowy meestpost.com, uruchomiony wiosną 2022 roku. Poprzez serwis można wysłać przesyłkę międzynarodową z Polski do Ukrainy oraz innych krajów europejskich.
Obecnie w ramach usługi online oferujemy krajowe i międzynarodowe usługi pocztowe w ponad 26 krajach Europy, m.in. dostawę do Ukrainy, na terenie Polski, z Polski do innych krajów współpracujących z Meest Post oraz między tymi krajami. W świadczonych usługach wykorzystujemy integracje z operatorami pocztowymi i firmami kurierskimi działającymi w obsługiwanych państwach.

Aktywnie rozwijamy również naszą sieć oddziałów. Niedawno otworzyliśmy nowe oddziały w Polsce, rozszerzając tym samym możliwości wysyłki paczek do krajów Unii Europejskiej, a także Kanady, USA i Wielkiej Brytanii. Rozwój sieci stanowi ważną część naszej strategii wzmocnienia obecności na rynku i poprawy jakości obsługi klientów.
Meest Post zyskał już dużą popularność, szczególnie wśród Ukraińców w Polsce, dzięki niezawodnej usłudze dostawy przesyłek do Ukrainy oraz innych krajów. Klienci mają do dyspozycji oddziały w różnych miastach Polski, m.in. w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, z których mogą wygodnie wysyłać i odbierać przesyłki.
Udało nam się stworzyć niezawodną usługę pocztową, zapewniającą bezpieczeństwo przesyłki i wielojęzyczne wsparcie na każdym etapie dostawy. Dla wygody klientów wprowadziliśmy również usługę "Concierge", która umożliwia zarejestrowanie przesyłki przez telefon, podczas rozmowy z konsultantem.
Meest Post aktywnie rozwija swoją działalność w innych krajach europejskich – m.in. Czechach, Włoszech czy Bułgarii –współpracując z lokalnymi partnerami. Partnerstwa umożliwiają nam realizację wysokiej jakości usług międzynarodowej dostawy przesyłek.
Śledzimy zmiany na rynku i ciągle doskonalimy nasze usługi, aby zapewnić najwyższy poziom zadowolenia naszych klientów.
W Polsce rozpoczęła również działanie nasza usługa Meest Pay. Firma zaczynała od internetowych przekazów pieniężnych z Polski do Ukrainy, a teraz świadczy usługi międzynarodowych przekazów pieniężnych do ponad 50 krajów.
Ponadto Meest Group została właścicielem polskiej marki w USA: Polonez, która istnieje już od 40 lat, a głównym obszarem jej działalności od początku był transport przesyłek z USA do Polski. Obecnie Polonez oferuje dodatkowo usługi dostawy do 40 innych krajów. Polonez posiada ponad 200 autoryzowanych punktów usługowych w stanach takich jak Nowy Jork, Kalifornia, Floryda, New Jersey, Pensylwania, Illinois, Massachusetts, Waszyngton, Teksas i innych. Większość polskich emigrantów wysyła paczki do Polski za pośrednictwem Poloneza. Aktywnie wspieramy polską diasporę i uczestniczymy w różnorodnych wydarzeniach, które integrują Polaków w USA”.

STRATEGIA NA 2024
“W roku 2024 będziemy kontynuować skalowanie działalności międzynarodowe firmy i wprowadzanie naszych usług do nowych krajów. Planujemy również zwiększać liczbę naszych klientów oraz nieustannie doskonalić jakość produktów.
Będziemy też oczywiście realizować naszą wizję. Dążymy do tego, by być jednym z wiodących światowych liderów w dziedzinie logistyki pocztowej, który zabezpieczy główne potrzeby e-commerce oraz klientów prywatnych na całym świecie”.
Źródło: Meest