Polacy pracują nad technologią lewitującej kolei. Autonomiczne pociągi pojadą nawet 550 km/h

Polacy pracują nad technologią lewitującej kolei. Autonomiczne pociągi pojadą nawet 550 km/h

Polacy pracują nad technologią lewitującej kolei
Polacy pracują nad technologią lewitującej kolei 
Polska firma rozwija technologię MagRail, która ma przekształcić kolej w lewitującą, ekologiczną i superszybką alternatywę dla lotnictwa, obniżając emisję CO2 i wprowadzając autonomiczne pociągi.

Polska firma Nevomo rozwija technologię MagRail, która umożliwia adaptację istniejącej infrastruktury kolejowej do obsługi lewitujących pociągów, osiągających prędkości do 550 km/h. Dzięki temu transport kolejowy może stać się konkurencyjny wobec lotniczego, redukując emisję CO2 o 41 mln ton rocznie. Dodatkowo, jeszcze w tym roku planowane jest podpisanie kontraktów na wdrożenie kolei autonomicznej.

Technologia rodem z Chin i Japonii

Maglev, czyli technologia kolei lewitującej, jest już wykorzystywana w Japonii i Chinach, gdzie osiągnięto rekordowe prędkości 623 km/h. W odpowiedzi, Nevomo opracowało system MagRail, który łączy elementy kolei konwencjonalnej i lewitującej. Wykorzystując istniejącą infrastrukturę, technologia ta umożliwia znaczące zwiększenie prędkości przy minimalnych kosztach.

W 2023 roku Nevomo przeprowadziło pierwsze testy MagRail w województwie podkarpackim, gdzie pojazd osiągnął prędkość 135 km/h, lewitując od 70 km/h. Docelowo MagRail może osiągać prędkości do 550 km/h, co pozwala konkurować z transportem lotniczym i znacząco zmniejszać emisję CO2.

Raport Oliver Wyman wskazuje, że wprowadzenie kolei lewitującej mogłoby zwiększyć przepustowość linii kolejowych w Europie o 30-40 proc., a lekkie, szybkie pojazdy zwiększyłyby wydajność o 55-65 proc. Zmiana transportu lotniczego na kolejowy mogłaby zmniejszyć emisję CO2 o 26-41 mln ton rocznie.

Chodzi też o ekologię

Dzięki lewitacji magnetycznej i zwiększonej prędkości, technologia MagRail oferuje znaczące korzyści ekologiczne i ekonomiczne. Modernizacja linii kolejowych dla MagRail jest trzykrotnie tańsza niż inwestycje w konwencjonalną infrastrukturę dużych prędkości.

Europa, dążąc do neutralności klimatycznej, stawia na zielony transport i innowacje. Michał Litwin z Nevomo podkreśla, że rozwój MagRail i autonomicznych pociągów może stać się strategicznym projektem dla Europy, która posiada dobrą bazę inżynierów i istniejącą sieć kolejową do rozbudowy.

MagRail Booster

Oprócz kolei lewitującej, Nevomo rozwija technologię MagRail Booster dla kolei autonomicznej, idealną dla zamkniętej infrastruktury jak porty czy terminale. Autonomiczne pociągi są już testowane w Hamburgu i Kopenhadze, a Alstom buduje takie pojazdy dla metra w Madrasie.

Nevomo planuje w tym roku podpisanie pierwszych kontraktów na wdrożenie MagRail Booster, co może zrewolucjonizować transport kolejowy w Europie.

Czytaj też:
Strefa Czystego Transportu. Sprawdź, czy potrzebujesz specjalnej naklejki
Czytaj też:
Wykolejenie tramwaju w Katowicach. Motorniczy ciężko ranny