Jak restauratorzy muszą zapewnić bezpieczeństwo pracownikom?

Jak restauratorzy muszą zapewnić bezpieczeństwo pracownikom?

Kobieta w restauracji
Kobieta w restauracji Źródło: Pexels / bruce mars
Od 18 maja otwarte zostaną restauracje, jak podczas konferencji prasowej ogłosili premier Mateusz Morawiecki oraz ministrowie Łukasz Szumowski i Dariusz Piontkowski. Jak ich właściciele muszą zapewnić bezpieczeństwo pracownikom?

Jak pracodawca ma zapewnić bezpieczeństwo pracownikom?

  • Pracodawca jest obowiązany zapewnić osobom zatrudnionym, niezależnie od podstawy zatrudnienia, rękawiczki jednorazowe lub środki do dezynfekcji rąk.
  • W przypadku kelnerów i pozostałej obsługi (np. kasjerzy) zaleca się noszenie maseczek oraz rękawiczek lub każdorazowo dezynfekować ręce po wykonanej usłudze.

Co rekomenduje się, żeby zapewnić bezpieczeństwo pracownikom?

  • zapewnienie odległości między stanowiskami pracy wynoszącej co najmniej 1,5m chyba, że jest to niemożliwe ze względu na charakter działalności. Wtedy jednak zakład musi zapewnić środki ochrony osobistej,
  • ustalenie zadań i procesów, które zwykle wymagają ścisłej interakcji i określenie sposobów ich modyfikacji, aby zwiększyć fizyczne odległości między pracownikami, tam gdzie jest to praktyczne i bezpieczne,
  • wskazane jest takie ustawienie stanowisk, aby pracownicy byli od siebie jak najbardziej oddaleni i w miarę możliwości nie pracowali blisko naprzeciwko siebie,
  • ustalenie stałych, jak najmniej licznych zmian pracowników,
  • ograniczenie interakcji personelu pracującego na różnych zmianach i zapewnienie czyszczenia i mycia pomieszczeń pomiędzy zmianami,
  • gdzie to możliwe, wykorzystywanie do komunikacji metod na odległość, takich jak telefon komórkowy lub radio,
  • zmniejszenie liczby pracowników korzystających ze wspólnych obszarów w danym czasie (np. przez rozłożenie przerw na posiłki i czasów rozpoczęcia pracy),
  • restrykcyjne przestrzeganie zasad higieny, dobrych praktyk higienicznych,
  • utrzymywanie wysokiego stopnia higieny osobistej, w tym dbanie o odpowiednią, czystą i – w razie potrzeby – ochronną odzież,
  • stałe stosowane dobrych praktyk higienicznych (regularne mycie rąk, powstrzymywanie się od niehigienicznych zachowań, na przykład kichania czy kaszlenia, przy produkcji lub styczności z żywnością, szczególna dbałość o czystość toalet itp.).

Należy zadbać o przypomnienie pracownikom zasad higieny osobistej, mycia i dezynfekcji rąk, o obowiązku informowania o złym stanie zdrowia. Dotyczy to nie tylko pracowników mających bezpośredni kontakt z zakładem i żywnością, ale również biurowych, kierowców, dostawców, serwisantów etc.

Czytaj też:
Morawiecki: Restauracje znowu otwarte. Jak będzie wyglądała nowa rzeczywistość?
Czytaj też:
III etap znoszenia ograniczeń. Premier Morawiecki podał szczegóły