Zaledwie dzień po „cioci Jemimie” przyszła kryska na „wujka Bena”. Nie dalej jak wczoraj, 17 czerwca, pisaliśmy, że PepsiCo – producent Pepsi-Coli – wycofuje z rynku markę „Aunt Jemima” (ang. – Ciocia Jemima). Firma, nazwa i logo mają… 130 lat i są zakorzenione w świadomości Amerykanów, jak w Polsce Wedel czy Winiary.
Dziś – 18 czerwca – podobną decyzję podejmuje gigant spożywczy Mars w odniesieniu do firmy „Uncle Ben’s” (ang. – Wujka Bena), znanej także doskonale w naszym kraju. W oświadczeniu na swojej stronie internetowej w Mars napisał, że „teraz jest właściwy czas, aby zmienić markę Uncle Ben’s, w tym jej wizualną tożsamość, co zrobimy. Nie wiemy jeszcze, jakie będą dokładne zmiany i ich harmonogram, rozważamy wszystkie możliwości” – oświadczył Mars.
Przypomnijmy, logo „Uncle Ben’s” jest bardzo podobne do „Aunt Jemima”. Przedstawia uśmiechniętego Afroamerykanina, podobnie jak logo „Aunt Jemima” przedstawia uśmiechniętą Afroamerykankę.
Kolejni „skruszeni” w sprawie rasizmu
Jedni mówią, że Ameryka oszalała, inni, że nadeszła dziejowa sprawiedliwość. Nie nam oceniać. Na fali protestów po śmierci George’a Floyda kolejne osoby i firmy podejmują działania, mające na celu „wyrównanie krzywd wobec czarnoskórej mniejszości”.
John Ridley, amerykański scenarzysta (laureat Oscara za film „Zniewolony (12 Years a Slave)”), reżyser telewizyjny, powieściopisarz i showrunner, zaapelował do Quentina Tarantino, by usunął ze swoich filmów słowo „n****r” (ang. – wyjątkowo obraźliwe określenie osoby o czarnym kolorze skóry) i nie używał go w kolejnych. Quentin póki co nie odpowiedział na apel, choć gdyby się zgodził, musiałby prawdopodobnie odchudzić dialogi o połowę.
Klasyka na cenzurowanym
Z kolei obrońcy praw człowieka postulują usunięcie z bibliotek książek Marka Twaina i Harpera Lee, jako rasistowskich. W stanie Minnesota zostało to już nawet zrobione.
Warto też wspomnieć o arcydziele i jednym z najsłynniejszych filmów w historii kinematografii – „Przeminęło z wiatrem” – który ma utrwalać rasowe stereotypy, choć został nakręcony w 1939 roku. Usunęło go ze swoich propozycji HBO Go.
Coraz więcej winnych
W kolejce jest jeszcze firma Conagra, która produkuje syrop „Mrs. Butterworth’s”. Też zapowiedziała, że „przeprowadzi pełen przegląd marki i opakowań”. Conagra „widzi, że nasze opakowania można interpretować w sposób całkowicie niezgodny z naszymi wartościami”.
Czytaj też:
PepsiCo wycofuje rasistowską markę, która ma… 130 latCzytaj też:
Starbucks wprost oskarżany o obojętność na rasizm