Ryż i sosy „Uncle Ben’s” znikną, bo są… rasistowskie

Ryż i sosy „Uncle Ben’s” znikną, bo są… rasistowskie

Uncle Ben's
Uncle Ben'sŹródło:Shutterstock
Logo i nazwa „wujka Bena”, czyli produkującej ryż i sosy firmy „Uncle Ben’s”, zostanie najprawdopodobniej zmienione, ze względu na „utrwalanie stereotypów rasowych”.

Zaledwie dzień po „cioci Jemimie” przyszła kryska na „wujka Bena”. Nie dalej jak wczoraj, 17 czerwca, pisaliśmy, że PepsiCo – producent Pepsi-Coli – wycofuje z rynku markę „Aunt Jemima” (ang. – Ciocia Jemima). Firma, nazwa i logo mają… 130 lat i są zakorzenione w świadomości Amerykanów, jak w Polsce Wedel czy Winiary.

Aunt Jemima

Dziś – 18 czerwca – podobną decyzję podejmuje gigant spożywczy Mars w odniesieniu do firmy „Uncle Ben’s” (ang. – Wujka Bena), znanej także doskonale w naszym kraju. W oświadczeniu na swojej stronie internetowej w Mars napisał, że „teraz jest właściwy czas, aby zmienić markę Uncle Ben’s, w tym jej wizualną tożsamość, co zrobimy. Nie wiemy jeszcze, jakie będą dokładne zmiany i ich harmonogram, rozważamy wszystkie możliwości” – oświadczył Mars.

Przypomnijmy, logo „Uncle Ben’s” jest bardzo podobne do „Aunt Jemima”. Przedstawia uśmiechniętego Afroamerykanina, podobnie jak logo „Aunt Jemima” przedstawia uśmiechniętą Afroamerykankę.

Kolejni „skruszeni” w sprawie rasizmu

Jedni mówią, że Ameryka oszalała, inni, że nadeszła dziejowa sprawiedliwość. Nie nam oceniać. Na fali protestów po śmierci George’a Floyda kolejne osoby i firmy podejmują działania, mające na celu „wyrównanie krzywd wobec czarnoskórej mniejszości”.

John Ridley, amerykański scenarzysta (laureat Oscara za film „Zniewolony (12 Years a Slave)”), reżyser telewizyjny, powieściopisarz i showrunner, zaapelował do Quentina Tarantino, by usunął ze swoich filmów słowo „n****r” (ang. – wyjątkowo obraźliwe określenie osoby o czarnym kolorze skóry) i nie używał go w kolejnych. Quentin póki co nie odpowiedział na apel, choć gdyby się zgodził, musiałby prawdopodobnie odchudzić dialogi o połowę.

Klasyka na cenzurowanym

Z kolei obrońcy praw człowieka postulują usunięcie z bibliotek książek Marka Twaina i Harpera Lee, jako rasistowskich. W stanie Minnesota zostało to już nawet zrobione.

Warto też wspomnieć o arcydziele i jednym z najsłynniejszych filmów w historii kinematografii – „Przeminęło z wiatrem” – który ma utrwalać rasowe stereotypy, choć został nakręcony w 1939 roku. Usunęło go ze swoich propozycji HBO Go.

Coraz więcej winnych

W kolejce jest jeszcze firma Conagra, która produkuje syrop „Mrs. Butterworth’s”. Też zapowiedziała, że „przeprowadzi pełen przegląd marki i opakowań”. Conagra „widzi, że nasze opakowania można interpretować w sposób całkowicie niezgodny z naszymi wartościami”.

Czytaj też:
PepsiCo wycofuje rasistowską markę, która ma… 130 lat
Czytaj też:
Starbucks wprost oskarżany o obojętność na rasizm