Jak będziemy robić zakupy po COVID-19. Co zostanie z nami na zawsze?

Jak będziemy robić zakupy po COVID-19. Co zostanie z nami na zawsze?

Zakupy
Zakupy Źródło: GRT
Cotygodniowe zakupy czy spotkania z przyjaciółmi mogą już nigdy nie wyglądać, jak jeszcze kilka miesięcy temu. Nasze zachowania uległy zmianie. A co już nie wróci?

Pandemia COVID-19 zapoczątkowała nową erę zachowań konsumenckich. Kupujemy i żyjemy inaczej. W badaniu Ernst & Young Polska ok. 16 proc. Polaków przyznało, że zmiany gospodarcze są w znacznym stopniu dla nich dotkliwe i dlatego muszą wprowadzać oszczędności w domowych budżetach. Większą uwagę zwracamy również na odpowiedni poziom higieny w sklepach, komunikacji miejskiej i restauracjach.

Wózki sklepowe w sklepach już teraz wolimy zdezynfekowane, a będziemy chcieli, by były takie zawsze. – Nie zagraża nam tylko koronawirus, ale także inne drobnoustroje, które mogą znacząco obniżyć naszą odporność. Bakterie i wirusy to niestety stały element środowiska, ale możemy w znaczący sposób wpłynąć na to, czy pojawią się one w naszym domu – mówi Marcin Zieliński z firmy Terytorium, jednego z twórców StreamPro+ (polskie urządzenie-rozwiązanie do dezynfekcji wózków sklepowych, które pracuje w oparciu o 2 fazy dezynfekcji).

Większa świadomość i oczekiwania konsumentów

Pandemia odcisnęła piętno na nawykach zakupowych osób na całym świecie. Obecnie dla globalnych konsumentów największe znaczenie mają łatwość dokonywania zakupów (42 proc. wskazań), zaufanie do marki (41 proc.) oraz bezpieczeństwo osobiste, na które wskazało 40 proc. respondentów – wynika z danych KPMG.

Sklepom stawiane są nowe wymagania. Konsumenci mają coraz większą wiedzę dotyczącą zdrowia i przenoszenia wirusów i bakterii. Sieci sprzedaży muszą dostarczać swoim klientom coraz to nowszych powodów do zakupu w trybie offline. Kluczowe przy tym jest bezpieczeństwo. Zaczynamy wybierać sklepy zapewniające odpowiednią higienę. Marki na nowo muszą pozyskać zaufanie konsumentów. Z tym wyzwaniem sklepy będą się mierzyć jeszcze przez dłuższy czas, dopóki nowa rzeczywistość nie stanie się normalnością. Aby zatrzymać odbiorcę na nowo należy udowodnić, że firma dba o ochronę konsumenta, ale również o pracownika. Ponadto, czy zapewnia czystość kas, wózków, koszyków oraz środki do dezynfekcji – wszystko, co sprawia, że czujemy się bezpieczniej. Tradycyjne sklepy stacjonarne muszą znaleźć nowe sposoby zachęcające klientów do zakupów.

Blisko połowa konsumentów badania KPMG wskazała, że aktualnie oczekuje od właścicieli sklepów stacjonarnych odpowiednich rozwiązań, które służyć będą zapewnieniu dystansu społecznego.

Czytaj też:
Sposób na zakupy w czasie pandemii? Sieci handlowe mają ciekawy pomysł