Sprzedawcy win liczą zyski. Ośmieliły nas dyskonty

Sprzedawcy win liczą zyski. Ośmieliły nas dyskonty

Wino
Wino Źródło: Shutterstock
Kurczy się sprzedaż wódki i piwa, za to rośnie sprzedaż win, również tych droższych. Polacy nie tylko chcą je poznawać, ale też eksperymentują, stąd coraz większa popularność win różowych. Kupujemy nie tylko butelki, ale i 3-litrowe kartony z winem.

Czy wyspecjalizowane sklepy mogą być za cokolwiek wdzięczne dyskontom? Okazuje się, że tak. Dyskonty, które kilka lat temu postawiły na rozwój oferty win (w każdym sklepie zajmują one dużą ścianę, a klienci mogą wybierać w zależności od szczepu, kraju pochodzenia, rodzaju i ceny), przyzwyczaiły Polaków do picia tych trunków. Dostępność win w niskich cenach (ale przecież nie „tanich win”) przekonała Polaków, że warto je poznawać.

Na tej lekcji skorzystały zarówno dyskonty, jak i sklepy wyspecjalizowane w sprzedaży win. W tym roku sprzedaż win ilościowo ma wzrosnąć o 5,5 proc., a wartościowo o 6,8 proc., co pokazuje, że Polacy kupują coraz droższe alkohole – wynika z danych Euromonitor International, które publikuje „Rzeczpospolita”.

O ile producenci piwa czy wódki mają problemy i ich kategorie się kurczą, o tyle wino zdecydowanie umacnia się na swojej pozycji i rośnie.

Co się teraz pije?

Czy w winie możemy mówić ja jakiejś modzie? Owszem. Marek Szach, kupiec w sieci Biedronka, odpowiedzialny za ofertę alkoholi w setkach sklepów w całej Polsce, powiedział, że zauważalnym trendem jest duże zainteresowanie segmentem premium, w szczególności jeśli chodzi o wina musujące. Coraz popularniejsze stają się bezalkoholowe wina musujące oraz vermouth – a w szczególności Aperol. Ostatnie miesiące to również zauważalny wzrost popularności win w kartonach wyposażonych w kranik (BIB, bag in box). Mają pojemność znacznie większą niż standardowa butelka (2 albo 3 litry).

Najbardziej znana w Polsce sieć sklepów z winami ma powody do zadowolenia. Anna Sułek, dyrektor zarządzająca Kondrat Wina Wybrane powiedziała, że w pierwszym półroczu sieć odnotowała wzrost sprzedaży win w cenie 50–100 zł o 11,5 proc., a o ponad 27 proc. tych w przedziale cenowym powyżej 100 zł. Coraz większą popularnością cieszą się wina różowe, których sprzedaż zwiększyła się o 34 proc.

Czytaj też:
Pijesz jedną butelkę wina dziennie? Oto, jak wpływa to na twój organizm

Źródło: Rzeczpospolita