Co po Twitterze i Facebooku? „Smutny koniec fantazji o social mediach”

Co po Twitterze i Facebooku? „Smutny koniec fantazji o social mediach”

Elon Musk
Elon Musk Źródło:X / @elonmusk
Dobiega końca epoka mediów społecznościowych, które dawały nam obietnicę zarządzania siecią znajomości i dobierania dla nas treści z nieprzebranych zasobów internetu. W miejsce osobistych konwersacji weszła „wizualna elokwencja” – mówi dr hab. Mirosław Filiciak, kierownik Centrum Kulturowych Badań Technologii Uniwersytetu SWPS.

Przemysław Bociąga: Kiedy umawialiśmy się na tę rozmowę, istniał jeszcze Twitter. Ale już go nie ma – zastąpił go „X”. Niedokładnie wiadomo, dlaczego, ale wśród komentarzy przeważa przekonanie, że to kaprys miliardera , który systematycznie wykonuje ruchy prowadzące do upadku kupionego przezeń biznesu. Podobnie Facebook, po spektakularnej klapie jego projektu Metawersum, przypomina podupadłe centrum handlowe na obrzeżach miasta. To każe zadać pytanie: co dalej z mediami społecznościowymi?

Dr hab. Mirosław Filiciak: O końcu epoki mediów społecznościowych napisał pod koniec ubiegłego roku badacz Ian Bogost w artykule w „The Atlantic” pod takim właśnie tytułem: „The Age of Social Media is Ending” („Epoka mediów społecznościowych dobiega końca” – przyp. red.).

Facebookowi ubyło w Polsce ostatnio milion użytkowników, ale patrząc na te cyferki trudno zobaczyć faktyczny trend – wciąż przecież jest na nim większość Polaków. Tylko że ten Facebook nie jest tym samym co choćby 10 lat temu.

Cały wywiad dostępny jest w 34/2023 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.