Oprócz nagród 35-lecia, „Wprost” po raz kolejny przyznał Innowatory, jedno z najstarszych wyróżnień w polskich mediach dla najbardziej innowacyjnych firm, produktów i usług.
Jedną z nagrodzonych firm była EV Volta sp. z o.o. O rozwoju elektromobilności w Polsce i dalszych planach przedsiębiorstwa rozmawialiśmy z prezesem zarządu firmy Damianem Ściepko.
Wspomniał pan podczas gali, że przed elektromobilnością już nie mamy odwrotu. Czy widać zmianę trendu w tym zakresie w Polsce?
Z roku na rok jest zauważalna tendencja wzrostowa. Jeżeli chodzi o elektromobilność nie tylko w naszym kraju, ale również w krajach Unii Europejskiej. Bardzo dobrym przykładem jest, chociażby Norwegia, która w tym momencie posiada już większą ilość rejestracji aut elektrycznych niż spalinowych. Na pewno nasz kraj czeka bardzo długa droga w kierunku rozwoju pojazdów elektrycznych, zeroemisjnych. Powinniśmy brać przykład z takich krajów, jak wspomniana już Norwegia, ale również Holandia. Mają tam dobrze rozwiniętą infrastrukturę ładowania takich pojazdów. Tego jeszcze u nas brakuje, co stwarza to w tym momencie barierę chociażby do zakupu takiego pojazdu.
Wprowadzili państwo stację do ładowania pojazdów ciężarowych. Co je wyróżnia na tle konkurencji?
Możemy na nich dostosować daną moc ładowania względem danych warunków infrastrukturalnych dla danej inwestycji. Poza tym skupiamy się na tym, aby w warunkach ograniczonej mocy przyłączeniowej, moglibyśmy taką stację ładowania zaproponować wspólnie z magazynem energii.
Wspomniał pan o barierach w rozwoju eletromobilności w Polsce. W jaki sposób państwa firma może pomóc w ich przełamywaniu?
Główną barierą rozwoju elektromobilności na terenie naszego kraju jest właśnie wspomniana infrastruktura. Cały czas prowadzimy prace badawczo-rozwojowe zmierzające ku temu, aby w miejscach o ograniczonej mocy przyłączeniowej sieci dystrybucyjnej, mogli zaproponować inne rozwiązania wspierające uzyskanie wysokiej mocy ładowania, chociażby pojazdów ciężarowych.
Niestety na tę chwilę Polska nie spełnia żadnych wymogów dotyczących najnowszych założeń AFIR-u (unijne rozporządzenie w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych – red.) i stąd też czeka nas bardzo duża praca, abyśmy mogli te założenia w najbliższej przyszłości spełnić. Dzięki temu nasze firmy, w szczególności firmy transportowe, mogły konkurować z przedsiębiorstwami zachodnimi w kierunku elektryfikacji pojazdów nie tylko osobowych, ale również floty pojazdów ciężarowych.