Inter Cars: profesjonaliści od części zamiennych
Artykuł sponsorowany

Inter Cars: profesjonaliści od części zamiennych

Inter Cars
Inter Cars Źródło: Materiały prasowe
Inter Cars traktuje pracowników jako jeden ze swoich najcenniejszych kapitałów, pozwalający firmie budować przewagę rynkową. To podejście zapisane jest zarówno w wizji, jak i w strategii Spółki.

Pracownicy ze względu na to, że doceniają atmosferę i relacje w pracy, chętniej do niej przychodzą. Są ambitni, a powierzone im obowiązki wykonują bardzo sumiennie. Stawiają sobie wysokie cele i – co istotne – mają odwagę je realizować. Wielu z nich z firmą związanych jest od lat, w Spółce przechodzili różne szczeble kariery, często zaczynając od stażu, pracy w magazynie lub w kasie. Dla innych przygoda z Inter Cars rozpoczynała się po drugiej stronie barykady – od bycia klientem. Dziś gros z nich prowadzi ważne dla Spółki projekty i zarządza wieloosobowymi zespołami. To, co jest dla nich najważniejsze, to fakt, że nie stoją w miejscu. Rozwijają się, poszerzają swoje kompetencje oraz zawodowe doświadczenie.

Rynek części zamiennych

Inter Cars na polskim rynku obecny jest od ponad 30 lat, a od 18 funkcjonuje jako spółka giełdowa. Firma działa obecnie na 18 europejskich rynkach, a swoje produkty eksportuje do ponad 30 krajów na Starym Kontynencie. W jej ofercie znajduje się ponad dwa miliony części zamiennych do wszystkich rodzajów pojazdów. Inter Cars to jednak nie tylko części, ale też wiele produktów i usług koniecznych do prowadzenia serwisu samochodowego. Jedną z przewag konkurencyjnych firmy jest Europejskie Centrum Logistyki i Rozwoju ILS w Zakroczymiu, a także sieć nowoczesnych magazynów w kilku europejskich krajach. To właśnie one oraz ponad 500 stacjonarnych filii pozwalają na sprawną i efektywną dystrybucję towarów pochodzących od ponad 100 kluczowych dostawców.

Jak w firmie rodzinnej

Inter Cars nie tylko wpływa na budowanie profesjonalnego rynku aftermarketowego, ale też wspomaga go na wszystkich etapach jego funkcjonowania. Od lat buduje silny, niezależny rynek części zamiennych w Europie. Jak podkreśla Filip Hryniewicki, dyrektor sprzedaży, mimo że Inter Cars jest tak wielką organizacją, nadal odnaleźć można w niej wiele elementów firmy rodzinnej.

- Osobiście najbardziej doceniam otwartość ludzi i ich komunikatywność. Często współpracujemy w różnych obszarach i choć wywodzimy się innych projektów, osadzeni jesteśmy w strukturze w innych miejscach, to znajdujemy wspólny język. Uważam, że to ogromna wartość dodana, dzięki której rozwijamy się tak dynamicznie – mówi Filip Hryniewicki

Robert Kmita, zajmujący obecnie stanowisko Enterprise Resources Planning System Analyst, dodaje z kolei, że pracownik, który wywiązuje się z powierzonych mu obowiązków zawsze finalnie zostaje za to doceniony i nagrodzony.

Inter Cars

Inter Cars to firma, w której ważne są wartości. Chociaż Spółka, wyznaczając jasny kierunek działań, jest branżowym liderem, zawsze traktuje innych w taki sposób, w jaki sama chce być traktowana. Dzięki temu nie tylko buduje długookresową przewagę konkurencyjną, ale i utrzymuje zaufanie pracowników oraz klientów.

- Naszą ambicją, jako pracodawcy, jest tworzenie miejsca przyjaznego pracownikom, takiego, do którego ludzie chcą wracać i w nim pracować. Realizujemy te założenia całkiem skutecznie, czego dowodzą wyniki badania satysfakcji i zaangażowania – mówi Anna Figiel, dyrektor ds. Zarządzania Kapitałem Ludzkim Grupy Inter Cars. – Tworzymy przyjazną atmosferę, w której liczą się dobre, koleżeńskie relacje, gdzie sobie wzajemnie pomagamy i możemy na siebie liczyć. Pracownicy doceniają to, że jako firma jesteśmy rzetelnym i wiarygodnym partnerem, który jednocześnie zapewnia stabilizację i rozwój. Z dumą możemy powiedzieć, że ponad 80% naszych pracowników jest mocno zaangażowanych w pracę i działania firmy. To jedno z kryteriów, na podstawie którego zostaliśmy wyróżnieni w 2021 roku godłem „Inwestor w Kapitał Ludzki”. Od kilku lat jesteśmy też w gronie firm otrzymujących wyróżnienie „HR Najwyższej Jakości” – dodaje.

Anna Figiel zaznacza również, że jako firma, Inter Cars nie tylko rozwija się dla udziałowców, inwestorów i pracowników czy klientów, ale robi to wspólnie z nimi, dzięki nim i dla nich.

- Realizujemy cele biznesowe, ale także te związane z rozwojem naszych pracowników, dzięki czemu rośniemy razem z nimi. Mamy takie obszary, jak przepływ informacji, przekazywanie feedbacku, dopasowanie benefitów, które wymagają dalszych usprawnień. Pracujemy nad nimi, aby chęć rekomendowania nas, jako pracodawcy, była jeszcze większa. W ciągu ostatniego roku na największym rynku zanotowaliśmy wzrost wskaźnika Net Promoter Score, określającego gotowość pracowników do polecenia firmy jako pracodawcy, o 4%, choć mamy też w grupie takie rynki, gdzie poziom ten wynosi nawet 100% - podkreśla.

Kultura organizacyjna

Inter Cars zatrudnia pracowników na jasnych i przejrzystych zasadach, w oparciu o posiadane kompetencje i umiejętności. Niezależnie jednak od stanowiska, w relacjach liczy się otwartość i bezpośredniość.

Oczywiście nie brakuje zasad i reguł, które wyznaczają sposób postępowania i równo traktują wszystkich, ale stosunki są mniej formalne, oparte na wzajemnym szacunku. Spółce zależy, by każdy z pracowników patrzył na swój obszar odpowiedzialności okiem właściciela, a także by dążył do ciągłego rozwoju. Akceptowane jest popełnianie błędów w zamian za uczenie się na nich. Firma ceni też swoją różnorodność i wykorzystuje cały potencjał z tym związany: wielokulturowość, różne doświadczenie, różną długość życia, różne charaktery i pasje, budując zespoły, wdrażając zmiany i projektując nowe rozwiązania.

Maciej Oleksowicz, prezes Inter Cars

Wartości zgodnie, z którymi działa firma zostały opracowane ze znacznym udziałem pracowników i przez nich zaakceptowane. Podczas licznych warsztatów wybrali najważniejsze wartości, którymi sami kierują się w życiu osobistym oraz zawodowym. To: pasja i zaangażowanie, partnerstwo, wiarygodność, lojalność i przywództwo przez przykład. W efekcie z danych dotyczących badań satysfakcji i zaangażowania pracowników wynika, że aż 90% z nich zgadza się z wartościami, jakimi kieruje się firma. Wartości te wspierają realizację strategii Zarządzania Kapitałem Ludzkim. Inter Cars ceni swoją różnorodność

Witamy w firmie

Firma duże znaczenie przypisuje procesowi onboardingu, który rozpoczyna już na etapie wyboru kandydata. Polega on nie tylko na zapoznaniu z firmą, ale i przekazaniu niezbędnych informacji i umiejętności, które zostały wystandaryzowane dla pracownika we wszystkich obszarach pracy i na każdym rynku, na którym działa Inter Cars. Wszyscy pracownicy podlegają też procesowi oceny rocznej oraz rozmów kwartalnych. To dobra okazja, by poznać kompetencje doceniane przez przełożonego, a także słabsze strony, nad którymi warto pracować. Ocena taka to również dobry czas, aby przyjrzeć się działaniom pracownika i ich wpływom na sukces zarówno indywidualny, jak i grupowy.

- Mówi się, że jeśli ktoś chce dojść daleko, powinien znaleźć kogoś, kto już tam doszedł, a więc znaleźć mentora. Ja swojego znalazłem na początku kariery w Inter Cars i to właśnie jemu zawdzięczam swój rozwój, otwartość na zmiany i nieustanną chęć wspierania firmy niezależnie od swojej pozycji – wyznaje Mariusz Kędzierski, Starszy Menedżer Projektów IT.

Ścieżka kariery, płace i benefity

Inter Cars opiera politykę wynagrodzeń, starając się płacić na dobrym poziomie rynkowym, ustalanym na postawie raportów płacowych jednego z trzech globalnych dostawców takich zestawień. Firma stworzyła też wewnętrzną mapę kariery i według niej ustala widełki płacowe dla poszczególnych stanowisk, odnosząc się przy tym do lokalnych rynków.

Wraz z mapą kariery Spółka buduje ofertę rozwojową w zakresie ścieżek kariery. W organizacji istnieją: ścieżka pionowa, ścieżka rozwoju w ramach danego stanowiska, ścieżka pozioma pomiędzy obszarami oraz ścieżka High Potentials. Obecnie oferta ta jest mocno rozwijana. Firma pracuje nad zmianą, a koncepcja oparta jest o możliwości rozwoju pionowego, w ramach obecnego stanowiska, zmiany ścieżki na menagerską czy też w ramach struktur międzynarodowych.

Świadczenia pozapłacowe są określane na takich samych warunkach, bez względu na staż zatrudnienia. Mogą na nie liczyć wszyscy pracownicy Spółki w Europie, a ich lista jest dostosowana do warunków panujących na danym rynku. W Polsce są to przede wszystkim elastyczne godziny pracy, w ramach których pracownik może zarówno wcześniej kończyć pracę, jak i później ją rozpoczynać, ma także możliwość pracy zdalnej i w trybie hybrydowym. Na liście benefitów znaleźć można również: bezpłatne lekcje języka obcego (nawet do 2 godzin tygodniowo), karty sportowe, szkolenia, ubezpieczenia i prywatna opieka medyczna.

W zdrowym ciele…

Zdrowie pracowników jest bardzo ważne, dlatego od początku istnienia firmy zatrudniony jest w niej lekarz, który konsultuje dla pracowników w wybranych wcześniej terminach.

Wśród benefitów znajduje się także darmowy dostęp do platformy Worksmile, narzędzia, zachęcającego pracowników do dbania o formę fizyczną, przy jednoczesnym budowaniu społeczność wokół tego działania. Dzięki temu pracownicy wzajemnie motywują się do prowadzenia sportowego trybu życia. Na platformie organizowane są dla nich różnego rodzaju rywalizacje, a najlepsi nagradzani są pucharami, medalami oraz firmowymi gadżetami.

W Inter Cars dominuje przekonanie, że każdy człowiek, aby czuć się dobrze, potrzebuje zagospodarowania tzw. 4 pokojów: ciała, umysłu, ducha i emocji. Dlatego też firma stara się wspierać pracowników poprzez dbałość o równowagę pomiędzy pracą, a życiem prywatnym. Od początku swojego istnienia Inter Cars wspiera ducha sportu wśród swoich pracowników. W pierwszych latach działalności Spółki były to m.in. olimpiady, na które zapraszano nie tylko pracowników i współpracowników, ale również klientów. W kolejnych latach bardziej skupiono się na turniejach piłkarskich czy tenisowych, a także m.in. na inicjatywach biegowych lub kolarskich.