Sejm skierował projekt noweli o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej, zakładający wzrost limitu paliwa rolniczego, od którego przysługuje zwrot akcyzy, do sejmowych Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Finansów Publicznych. W piątek 17 września odbyło się pierwsze czytanie.
Rolnicy oszczędzą na paliwie
Projekt jest częścią Polskiego Ładu. Zakłada zwiększenie limitu zużywanego oleju napędowego na 1 ha upraw rolnych ze 100 do 110 litrów oraz zwiększenie limitu zużycia oleju napędowego do jednej dużej jednostki przeliczeniowej bydła z 30 litrów do 40 litrów w przypadku prowadzenia przez producenta rolnego chowu i hodowli była, od którego przysługuje zwrot części podatku akcyzowego, zawartego w cenie paliwa zakupionego do tej produkcji.
– Zwiększenie pomocy finansowej dla producentów rolnych w formie zwrotu podatku akcyzowego i uzasadniona jest potrzebą zwiększenia konkurencyjności polskich gospodarstw rolnych na unijnym rynku – powiedział wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Ryszard Bartosik w Sejmie. – Zmiany zaproponowane w ustawie przyczynią się zmniejszenia kosztów produkcji w gospodarstwach rolnych przez zwiększenie wsparcia finansowego do paliwa wykorzystywanego w produkcji rolnej – dodał.
Paliwo coraz większą częścią kosztów
Podkreślił, że z roku na rok wzrasta udział paliwa w kosztach ogółem produkcji rolnej. Wynika to również z postępu technicznego np. przy hodowli bydła.
– Było już kilka takich podwyżek [limitów dla paliwa rolniczego], ale chce też jednoznacznie stwierdzić, że nie jest to ostatnia podwyżka, bo będziemy reagować na to, co dzieje się na rynku. […] Reagujemy wówczas, kiedy jest to potrzebne, jeżeli będzie taka potrzeba, rząd przedstawi kolejny projekt podwyższający rolnikom ten limit związany z produkcją rolną, limit związany z akcyzą przy paliwie rolniczym – zaznaczył wiceminister.
Według oceny skutków regulacji (OSR), proponowana zmiana wpłynie na wzrost wydatków budżetu państwa o 160,6 mln zł.
„Uwzględniając skutki wynikające z tytułu funkcjonowania obecnie obowiązującej ustawy oraz uwzględniając proponowane zmiany, które wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2022 r., łączne skutki w najbliższych latach będą wynosiły 1 340,5 mln zł rocznie” – czytamy w OSR.
Czytaj też:
Pakiet paliwowy niezgodny z prawem unijnym. Firmy upomną się o odszkodowania?