Laptopy dla czwartoklasistów już we wrześniu
Artykuł sponsorowany

Laptopy dla czwartoklasistów już we wrześniu

Lekcja dla czwartoklasistów w Ministerstwie Cyfryzacji: 24 sierpnia w „IV C” zabrzmiał pierwszy dzwonek, który rozpoczął cykl warsztatów edukacyjnych
Lekcja dla czwartoklasistów w Ministerstwie Cyfryzacji: 24 sierpnia w „IV C” zabrzmiał pierwszy dzwonek, który rozpoczął cykl warsztatów edukacyjnych Źródło:Materiały prasowe / NASK
Jesienią wszyscy czwartoklasiści otrzymają laptopy. Będą to uczniowie ze szkół publicznych i niepublicznych, którzy regularnie uczęszczają do szkoły, jak i ci, którzy mają indywidualny tok nauczania. Dla wielu z nich będzie to pierwszy komputer w życiu.

Jeszcze kilkanaście lat temu szkoła była domem dla tablic na kredę. Dziś jest domem dla szybkiego internetu oraz tablic interaktywnych. Osiem lat temu dostęp do szybkiego internetu miało nieco ponad siedem tysięcy szkół. Dziś to 20,5 tysiąca, czyli trzy razy więcej.

Telefon przestał być wyłącznie telefonem: smartfon to także budzik, kalkulator, aparat, czytnik ebooków, dyktafon. Odbieramy maile na zegarku, bilety na pociąg kupujemy w aplikacji, w dużych miastach bilety do tramwaju lub autobusu kupujemy za pomocą kodu QR. Świat już nie zmienia się z dekady na dekadę czy z roku na rok. Świat zmienia się dosłownie z dnia na dzień.

Odzwierciedleniem tych zmian jest konieczność kształcenia kompetencji cyfrowych. Eksperci World Economic Forum oszacowali kilka lat temu, że 65 proc. obecnych dzieci w wieku szkolnym będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie powstały. To mocny sygnał, że kompetencje cyfrowe i technologiczne, które nabędą uczniowie, następnie rozwijając je na kolejnych etapach edukacji, nie tylko zostaną z nimi na zawsze i pomogą im odnaleźć się w społeczeństwie, lecz będą w niedalekiej przyszłości także mocnym atutem na rynku pracy.

Wykorzystać potencjał polskiej młodzieży

Z ostatnich, znanych nam, rezultatów testów umiejętności uczniowskich PISA wynika, że w dziedzinie rozumowania matematycznego polscy 15-latkowie uzyskali wynik 516 punktów, czyli o 27 punktów więcej niż średnia dla krajów OECD. Średni wynik polskich uczniów w dziedzinie rozumienia czytanego tekstu wyniósł 512 punktów. Był to jeden z najwyższych wyników na świecie. W rozumowaniu nauk przyrodniczych polscy uczniowie uzyskali średni wynik 511 punktów, co plasuje ich na 3. miejscu wśród krajów UE.

Wyniki napawają optymizmem, ale prawdziwe wyzwanie tkwi w tym, by umiejętności młodzieży spożytkować. Bo już w Globalnym Indeksie Innowacyjności Polska zajmuje raczej odległe, 38. miejsce. Z kolei z danych Europejskiego Urzędu Patentowego wynika, że polskie zgłoszenia patentowe w Europie stanowią zaledwie 0,3 proc. ogółu.

Wreszcie, według Digital Futures Index, prowadzonego przez Microsoft, Polska ma wynik o 15 proc. niższy od średniej krajów Europy Środkowo-Wschodniej pod względem umiejętności cyfrowych całego społeczeństwa. W tym samym indeksie analitycy i eksperci postawili tezę, że dalsze pogłębianie bazy talentów cyfrowych jest kluczowe dla wzrostu gospodarczego Polski.

Słowem, wyniki PISA pokazują miejsce, gdzie może być Polska, a pozostałe statystyki pokazują, gdzie realnie jesteśmy.

„Laptop dla ucznia”

Projekt Ministerstwa Cyfryzacji otwiera nowy rozdział w edukacji polskich uczniów. Jego założeniem jest wyrównywanie szans i wzmacnianie kompetencji cyfrowych – co rok laptopa ma otrzymać każdy uczeń klasy 4. szkół podstawowych, zarówno publicznych, jak i niepublicznych. Sprzęt może być wykorzystany do nauki, rozwoju kompetencji cyfrowych oraz talentów i zainteresowań. Celem akcji jest budowanie cyfrowej szkoły i podnoszenie kompetencji cyfrowych młodych ludzi. Laptopy będzie można wykorzystywać nie tylko na lekcjach informatyki, ale również w trakcie innych zajęć.

Laptopy będą bezpłatne, a formalnie ich właścicielami będą rodzice. W wypadku uszkodzenia sprzętu gwarancja zakłada, że naprawa będzie realizowana w ciągu 5 dni.

Jeśli okaże się, że potrwa ona dłużej, uczeń otrzyma na ten czas laptopa w zastępstwie. Działa tu system door-to-door. Oznacza to, że osoba z Rzeszowa nie będzie musiała jechać do Wrocławia, aby oddać sprzęt do serwisu, ale to serwis sam zapuka do naszych drzwi, odbierze sprzęt, a potem go zwróci.

Integralną częścią programu „Laptop dla ucznia” jest portal informacyjny dostępny pod adresem laptopdlaucznia.gov.pl. Można na nim znaleźć informacje o projekcie, a także sekcję „Baza wiedzy”, gdzie znajdują się odnośniki umożliwiające pobranie darmowego oprogramowania potrzebnego do nauki i rozwijania zainteresowań dzieci i młodzieży, czy materiały edukacyjne dla rodziców i uczniów dotyczące bezpiecznego korzystania z internetu oraz kursy e-learningowe. Na stronie można także wypełnić formularz (rodzaj wyszukiwarki), który umożliwia sprawdzenie, na jakim etapie jest przekazywanie laptopa konkretnej szkole.

Równolegle z programem „Laptop dla ucznia” uruchomiona zostaje infolinia telefoniczna (22 182 22 88) i mailowa ([email protected]) obsługująca związane z nim zapytania. Infolinia czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 09:00-18:00.

Projekt Ministerstwa Cyfryzacji „Bezpłatny laptop dla ucznia”
Źródło: Wprost