Od 18 maja otwarte zostaną restauracje, jak podczas konferencji prasowej ogłosili premier Mateusz Morawiecki oraz ministrowie Łukasz Szumowski i Dariusz Piontkowski. Jak ich właściciele muszą zapewnić bezpieczeństwo gościom?
Jak właściciel restauracji ma zapewnić bezpieczeństwo klientom?
Właściciel musi zwrócić szczególną uwagę na:
-
Dyscyplinę utrzymania 2-metrowej odległości pomiędzy osobami stojącymi w kolejce, poprzez zastosowanie widocznych wskazówek (np. naklejki na podłodze lub stojące znaki).
-
Obowiązkową dezynfekcję rąk przez klientów przy wejściu na teren lokalu.
-
Udostępnienie dozowników z płynem do dezynfekcji rąk dla gości w obszarze sali jadalnej (przy punktach składania zamówień/kasowych) oraz przy wyjściu z toalet.
-
Wyłączenie z użycia suszarek nadmuchowych, stosowanie w łazienkach papieru do wycierania rąk.
-
Wyznaczenie na podłodze stref zapewniających zachowanie odpowiednich odległości między gośćmi (zachowanie odległości nie dotyczy rodzin lub osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym), uwzględniając ogródki zewnętrzne.
-
Odległość między blatami stolików (od ich brzegów) powinna wynosić min. 2 m, zaś 1 m w przypadku oddzielenia stolików przegrodami o wysokości minimum 1 m (ponad blat stolika).
-
Zasadę, że przy jednym stoliku może przebywać rodzina lub osoby pozostające we wspólnym gospodarstwie domowym. W innym przypadku przy stoliku powinny siedzieć pojedyncze osoby, chyba, że odległości między nimi wynoszą min 1,5 m i nie siedzą oni naprzeciw siebie. Wyjątkiem są stoliki, w których zamontowano przegrody, np. z pleksi, pomiędzy osobami.
-
Przestrzeganie założenia, że w pomieszczeniu nie może przebywać więcej niż 1 osoba na 4m2.
Które elementy restauracji muszą być oznaczone i dezynfekowane?
Do obowiązków restauratora należy także:
-
Wyraźne, trudno usuwalne oznaczenie wyłączonych stolików i opracowanie planu sali na czas epidemii.
-
Ustalenie i kontrola maksymalnej liczby gości w restauracji – na podstawie liczby dostępnych miejsc siedzących.
-
Umieszczenie informacji o maksymalnej liczbie gości przy wejściu do lokalu.
-
Wyznaczenie bezpiecznych stref na zewnątrz dla gości oczekujących na wejście. Doprowadzanie gości do konkretnego wolnego stolika.
-
Noszenie osłon ust i nosa oraz rękawiczek w przypadku gości lokalu gastronomicznego zajmujących miejsca siedzące i w trakcie konsumpcji nie jest wymagane.
-
Wymagana jest każdorazowa dezynfekcja stolika po zakończeniu obsługi gości lokalu gastronomicznego przy danym stoliku. Po zakończonej dezynfekcji stolik powinien zostać oznaczony napisem: „zdezynfekowano”.
-
Należy dezynfekować powierzchnie wspólne, z którymi stykają się klienci (z wyłączeniem podłogi) minimum co 15 minut.
-
Rekomenduje się zapewnienie, w miarę możliwości, stałego wietrzenia pomieszczeń restauracyjnych.
Jakie instrukcję muszą być wywieszone dla gości?
Zaleca się wywieszenie w toalecie instrukcji dotyczących:
-
mycia rąk
-
dezynfekcji rąk
-
zdejmowania i zakładania rękawiczek
-
zdejmowania i zakładania maseczki.
Należy wyłączyć z użycia przestrzenie samoobsługowe, w tym bary sałatkowe, bufety oraz dozowniki do samodzielnego nalewania napojów.
Jak będą obsługiwani goście w restauracjach?
Zaleca się:
-
przynoszenie zamówień na tacach,
-
mycie i dezynfekowanie tac każdorazowo po użyciu.
-
usunięcie dodatków (np. cukier, jednorazowe sztućce, wazoniki, serwetniki) z obszaru sali jadalnej i wydawanie bezpośrednio do zamówienia przez obsługę.
Jak będą obsługiwani goście w restauracjach biorący dania na wynos?
Zaleca się:
-
wydawanie zamówień na ladzie, w torbach,
-
bezkontaktowe wydawanie zamówień,
-
zapewnienie bezpieczeństwa przy korzystaniu z ekranów do składania zamówień (tzw. kiosków) poprzez np. dozownik z płynem do dezynfekcji rąk bądź jednorazowe rękawiczki oraz regularne (kilka razy dziennie), przecieranie powierzchni ekranów,
-
usunięcie dodatków (np. cukier, jednorazowe sztućce, wazoniki, serwetniki) z obszaru sali jadalnej i wydawanie bezpośrednio do zamówienia przez obsługę.
Czytaj też:
Morawiecki: Restauracje znowu otwarte. Jak będzie wyglądała nowa rzeczywistość?Czytaj też:
Jak restauratorzy muszą zapewnić bezpieczeństwo pracownikom?
Źródło: Gov.pl