Nie wszyscy pasażerowie wiedzą, że od 1 stycznia przewoźnicy muszą umożliwić pasażerom, którzy kupili bilet i mają problem z realizacją umowy (np. pociąg albo samolot opóźniają się i pasażerowie chcą ustalić inne warianty podróży) dostęp do infolinii, której koszt nie przekroczy ceny innych zwykłych połączeń. I tak pasażerowie PKP InterCity, którzy oczekują na opóźniony pociąg, mogą zadzwonić pod numer +22 473 35 31 i otrzymać niezbędne informacje. Warunkiem rozpoczęcia rozmowy z konsultantem jest przedyktowanie numeru zakupionego biletu.
Wizz Air nie udostępnił bezpłatnej infolinii
Nie wszyscy przewoźnicy dostosowali się jednak do nowych obowiązków. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów spływają skargi na tanie linie lotnicze.
- Od początku roku konsumenci nie mogą już ponosić dodatkowych opłat w sytuacji, gdy potrzebują się skontaktować z przewoźnikiem w sprawie zawartej umowy – zakupionego biletu, szczegółów dotyczących miejsca odjazdu, opóźnienia, wymiany biletów czy zniszczeniem bagażu. Z uwagi na sygnały od konsumentów (…)prowadzimy dwa postępowania wyjaśniające, w których przyglądamy się kosztom połączeń telefonicznych z przedsiębiorcami zajmującymi się przewozem osób oraz pośrednictwem w sprzedaży biletów – wyjaśnia Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Jedno z postępowań toczy się w sprawie spółki Wizz Air Hungary. Koszt infolinii dla konsumentów z Polski wynosi 4,92 zł za minutę. Przedsiębiorca nie zmienił tego mimo dwukrotnych wezwań Urzędu. Postępowanie jest w toku.
UOKiK prowadzi kilka postępowań w sprawie Wizz Air
Prezes UOKiK bada w postępowaniach wyjaśniających także inne problemy z linią Wizz Air zgłaszane w skargach przez konsumentów. Wszystkie te postępowania na razie toczą się w sprawie, a nie przeciwko przedsiębiorcy i mają na celu ustalenie, czy nastąpiło naruszenie uzasadniające postawienie spółce zarzutów naruszania zbiorowych interesów konsumentów lub stosowania klauzul niedozwolonych.
Prowadzone postępowania wyjaśniające wobec Wizz Air Hungary dotyczą:
- obowiązku podawania w czytelny sposób informacji o najniższej cenie usługi, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki w sytuacji, gdy spółka informuje o promocjach cenowych,
- anulowania biletów kupionych w ramach promocji urodzinowej i zasad zwrotu pieniędzy za nie,
- zasad zwrotu należności za bilety lotnicze w przypadku odwołania lotu,
- warunków usługi „Elastyczny towarzysz podróży”,
- postępowań reklamacyjnych w przypadku zniszczenia lub uszkodzenia bagażu – w tej sprawie przyglądamy się też działaniom firmy PS Services, do której Wizz Air odsyła konsumentów.