Od 17 listopada każdy dorosły Polak będzie mógł bezpłatnie zastrzec w specjalnym rejestrze swój numer PESEL i tym samym utrudnić oszustom kradzież tożsamości. Ministerstwo Cyfryzacji wyjaśnia, że celem zmian jestzapewnienie prewencyjnej ochrony przed konsekwencjami kradzieży tożsamości oraz zdjęcie z osoby, która padła ofiarą przestępstwa, obowiązku dowodzenia, że to nie ona zaciągnęła zobowiązanie.
Zastrzeżony PESEL. Nie trzeba będzie spłacać cudzych pożyczek
Dobrze, że ktoś nareszcie zauważył, że nie jest naturalną sytuacja, w której ofiara musi wyjaśniać w bankach czy sklepach oferujących możliwość sprzedaży ratalnej, że to nie ona zawarła umowę, a podane dane wprawdzie należą do niej, ale zostały wcześniej wykradzione.
Od piątku podmioty takie jak banki, instytucje kredytowe lub notariusze przed zawarciem umowy lub podjęciem czynności będą musiały sprawdzać w rejestrze, czy PESEL danej osoby został zastrzeżony.
Ustawa przewiduje, że obywatele nie będą obciążani za zobowiązanie, które zostało zaciągnięte bez ich wiedzy mimo istniejącego zastrzeżenia numeru PESEL.
Jak zastrzec PESEL?
Aby zastrzec PESEL, wystarczy wejść na stronę obywatel.gov.pl lub skorzystać z aplikacji mObywatel. Można też udać się do placówkibankowej, na pocztę lub do dowolnego urzędu gminy. Zastrzeżenie następuje w oparciu o wniosek.
Usługa zastrzeż PESEL umożliwi
- zastrzeżenie numeru PESEL,
- cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL,
- ustawienie automatycznego zastrzeżenia numeru PESEL,
- sprawdzenie historii weryfikacji numeru PESEL przez instytucje, firmy i osoby prywatne,
- podgląd historii zmian statusu.
Czytaj też:
Podejrzane transakcje Abramowicza. Bank ING nie zareagowałCzytaj też:
Nowe zasady na YouTube. Materiały AI na cenzurowanym