Serwis otoMoto.pl na podstawie statystyk z wyszukiwarki stworzył ranking najpopularniejszych pojazdów na polskim rynku. Co zmieniło się na naszym rynku przez ostatnie kilka lat i jakie są obecnie preferencje Polaków? Wszystko to znalazło się w raporcie Internetowy Samochód Roku 2013.
Zestawienie dziesięciu najczęściej poszukiwanych marek aut używanych od lat opanowały auta należące do niemieckich producentów, na czele z Volkswagenem, Audi i BMW. Dopiero na dalszych miejscach pierwszej dziesiątki pojawia się Fiat, Renault czy Toyota. Najpopularniejszym modelem został - czwarty rok z rzędu Volkswagen Golf (potem kolejno Audi A4 i Volkswagen Passat). Jednakże hitem polskiego rynku nie jest już 1,9 TDI. Polacy częściej wyszukiwali wersji z silnikiem benzynowym. Najpopularniejszy rocznik to 2008, a kolor czarny.
Mocno zmieniły się preferencje Polaków co do wybieranego rodzaju paliwa. Rok temu silnik diesla pojawiał się w połowie wszystkich zapytań o typ zasilania, teraz w zaledwie jednej trzeciej. Najmocniej wzrosła popularność pojazdów z LPG, ten parametr zaznaczało ponad 25 procent poszukujących.
- Szukamy oszczędności na paliwie, ale jesteśmy gotowi zapłacić za auto nieco więcej niż w ubiegłych latach - mówi Radosław Dobrołęcki, dyrektor serwisu otoMoto.pl Najpopularniejszy przedział cenowy to do 10 000 zł. Ale częściej niż w poprzednich latach wybieramy opcję do 20 000 czy do 30 000. Jeśli dodamy do tego 6-procentowy wzrost sprzedaży nowych aut w 2013 roku to doniesienia z rynku motoryzacyjnego przestają brzmieć tak pesymistyczne.
W kategorii aut nowych najczęściej szukano Skody Octavii. To w końcu niekwestionowany lider wszystkich rankingów sprzedaży w Polsce. Przez ostatnie dwa lata ten model ustępował rumuńskiej Dacii Duster, która przebojem wdarła się na pierwsze miejsce wśród najczęściej wyszukiwanych aut nowych w latach 2011 i 2012.
Również w przypadku pojazdów użytkowych niemieccy producenci cieszą się największym zainteresowaniem Mercedes i Volkswagen zajmują dwa pierwsze miejsca. Polskie akcenty znalazły się za to w innych kategoriach rankingu. Kolejny rok wśród maszyn rolniczych zwycięża Ursus. Co ciekawe, najbardziej poszukiwane modele to egzemplarze, które mają średnio po 20 lat i ze względu na swoją prostą i niezawodną konstrukcję wciąż cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem. I tu kolejna ciekawostka najpopularniejsze modele, czyli Ursus c360 i Ursus 3512 były bazą do stworzenia kolejnych modeli koparko-ładowarki Ostrówek. A ta z kolei maszyna, zwana koparką ciągnikową pojawiła się na trzecim miejscu wśród najbardziej poszukiwanych maszyn budowlanych.
Skąd taka popularność marek zza zachodniej granicy? Michał Roszkowski, szef działu badań rynku motoryzacyjnego TNS Polska, partnera badawczego raportu wyjaśnia: - Kiedy pominiemy aspekty czysto cenowe i ekonomiczne, na czele rankingu ważności czynników wyboru samochodów na naszym rynku znajduje się marka. W dalszej kolejności znajduje się niezawodność samochodu, a dopiero na kolejnych miejscach wygląd, wyposażenie i pozostałe czynniki związane z samochodem i jego funkcjonalnością. To marka w dużej mierze determinuje nasze decyzje zakupowe na rynku samochodów nowych i używanych, a na podstawie naszych doświadczeń i opinii o marce budujemy koszyk zakupowy na rynku motoryzacyjnym. Marki niemieckie, w tym VW, a ostatnio również Skoda, zapożyczając niektóre wartości w ramach mariażu z VW, przodują w ocenach wspomnianych aspektów wizerunkowych. Ostatnie sukcesy najnowszego Golfa (nagroda Car of The Year 2013) na pewno umacniają aktualny wizerunek marki VW w oczach konsumentów.
Ranking tworzyli przez cały rok 2013 użytkownicy serwisu otoMoto.pl. Za każdym razem, gdy korzystali z wyszukiwarki na stronie - oddawali głosy. Tak powstały statystyki odnośnie popytu na rynku motoryzacyjnym w Polsce. Z kolei każda wystawiona oferta daje nam informacje na temat podaży. Tegoroczną edycję rankingu stworzono na podstawie ponad 460 milionów zapytań i ponad 9 milionów ofert z serwisu otoMoto.pl.
Raport Internetowy Samochód Roku 2013 dostępny jest na stronie http://otomoto.pl/internetowysamochodroku