MAM to jedyna na świecie platforma fintech do płacenia rachunków konsumentów, zapewniająca zewnętrzne źródło do ich opłacania, dostępna pod adresem www.jamam.pl. Korzystający z niej użytkownicy mogą przeznaczyć tylko część kwot na ich opłacenie z własnej kieszeni, a pozostała kwota pochodzi ze środków naliczanych przy okazji dokonywanych przez nich zakupów. Jej głównym celem jest przynajmniej częściowe odciążenie kieszeni Polaków w zakresie kwot wydawanych na rachunki. MAM dokłada się do opłat za media (prąd, gaz, telefon, telewizję i internet), w zamian za robienie zakupów w sugerowanych sklepach i u konkretnych usługodawców działających online, a w niedalekiej przyszłości również w punktach stacjonarnych. Pod tym względem MAM wyróżnia się znacząco spośród innych usług typu EBPP (ang. electronic bill presentment and payment) i jest pierwszą tego typu platformą na świecie.
Jak działa MAM?
MAM potrzebuje informacji dostarczanych przez użytkownika o jego stałych i planowanych wydatkach na codzienne zakupy (jedzenie, ubrania, dzieci, etc.). Po zarejestrowaniu się na platformie, dzięki podanym przez użytkownika informacjom, otrzymuje on pakiet dedykowanych ofert dostosowanych do jego planów zakupowych w danym miesiącu. To od niego zależy, czy z nich skorzysta. Jeżeli korzysta z oferty znajdującej się w MAM, za każdy zakup MAM nalicza mu środki, które są przeznaczane na opłacenie wskazanych przez niego rachunków za media. Z tych środków MAM opłaca jego rachunki, obniżając tym samym kwotę, jaką miałby on do zapłaty. W celu zapłaty za pozostałą część rachunku, MAM przekieruje go do jego banku, gdzie będzie mógł zlecić przelew pozostałej kwoty. Korzystanie z platformy wymaga jednak zaangażowania obu stron – ze strony użytkownika aktualizowania informacji o planowanych wydatkach i postępowania zgodnie z planem, ze strony MAM natomiast dokładania starań, by plan był jak najlepiej dostosowany do potrzeb każdego użytkownika, a środki na opłacenie jego rachunków za media były jak największe.
Jak MAM dorzuci się do rachunków?
MAM nie wymaga wydawania większych kwot niż te, które konsumenci standardowo wydają na swoje zakupy. Unikalność MAM polega na tym, że jeśli konsument zrobi zakupy zgodnie z ustalonym w MAM planem, platforma dorzuci się do jego rachunków i opłaci je przynajmniej w części. To, jaką kwotę MAM przekaże na opłacenie wybranych przez użytkownika rachunków, zależy od jego zaangażowania w realizację indywidualnego planu. Dzięki takiemu modelowi każdy, kto chce zmniejszać swoje miesięczne zobowiązania za media, może samodzielnie decydować o tym, jak dużą kwotą zostaną opłacone jego rachunki i za które media. Najważniejsze jednak, by konsument chciał wsparcia ze strony MAM w płaceniu jego comiesięcznych rachunków.
Gdzie działa MAM?
Aktualnie użytkownicy platformy mogą dokonywać zakupów u ponad 500 sprzedawców oferujących swoje produkty i usługi online. Są to zarówno duże marki, jak i mniejsze sklepy, które mają również bardzo interesująca ofertę. W niedalekiej przyszłości możliwe będzie również robienie zakupów w punktach stacjonarnych. Użytkownicy MAM korzystają z identycznej oferty, która jest dostępna dla pozostałych kupujących i tak jak oni mogą korzystać również z oferowanych przez sprzedawców promocji, rabatów czy programów lojalnościowych, a mimo to zyskać jeszcze więcej.
MAM to nowość na rynku, nie tylko ze względu na innowacyjny model biznesowy, polegający na dorzucaniu się do rachunków konsumentów, ale przede wszystkim na filozofię stojącą za platformą. Twórcy MAM nie starają się skusić użytkowników obietnicami bez pokrycia – kwintesencją MAM jest współpraca pomiędzy użytkownikiem a platformą i zaangażowanie obu stron. MAM nigdy nie obiecuje więcej niż jest w stanie rzeczywiście zaoferować – uczciwość w relacji z użytkownikiem jest kluczowa dla twórców MAM. Taka postawa może zainspirować wiele biznesów do pozytywnych zmian.