Warszawa, 24 kwietnia 2014 r. W 2013 roku polskie gospodarstwa domowe kupiły o 3,2 proc. mniej produktów z kategorii pieczywa niż w roku ubiegłym w ujęciu ilościowym. W ujęciu wartościowym przyczyniło się to do spadku całej kategorii o 1,4 proc.
Analizowana kategoria pieczywa obejmuje wszelkiego rodzaju produkty piekarnicze typu chleb, bułka, rogal, drożdżówka, mini pizza, cebularz, pieczywo chrupkie, wafle ryżowe, chleb tostowy, bułki do hot dogów, etc., w tym produkty pakowane i niepakowane.
Według analiz Panelu Gospodarstw Domowych GfK w monitorowanym okresie, pojedyncze gospodarstwo domowe kupiło średnio 177 kg produktów z kategorii pieczywa i wydało na ten cel 671 zł. Ewa Juszczyk, analityk kategorii Panelu Gospodarstw Domowych GfK, komentuje: W ubiegłym roku ceny pieczywa wzrosły niemal o 2 proc., co było między innymi powodem tego, że polskie gospodarstwa domowe kupowały mniej produktów z tej kategorii.
Mimo wzrostu cen, nie zmieniła się częstotliwość zakupów pieczywa. Gospodarstwa domowe kupowały produkty tej kategorii średnio co dwa dni, co w ujęciu rocznym daje średnio 168 aktów zakupowych. Nieznacznie, o około 3 proc., spadła natomiast wielkość zakupów pieczywa podczas pojedynczej wizyty w sklepie. W 2013 roku gospodarstwo kupowało przeciętnie 1 kg produktów z kategorii pieczywa podczas jednego aktu zakupu.
Biorąc pod uwagę miejsca zakupu i kanały sprzedaży, w 2013 roku najwięcej pieczywa kupowano w handlu tradycyjnym, czyli w sklepach spożywczych, wielobranżowych, małoformatowych. Udział tego kanału dystrybucji w zakupach produktów kategorii pieczywa wyniósł niemal 72 proc. w ujęciu ilościowym i 66 proc. w ujęciu wartościowym.
W 2013 roku polskie gospodarstwa domowe chętniej kupowały pieczywo w dyskontach niż w hipermarketach.
O badaniu
Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z prowadzonego od 20 lat Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. Jego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.
GfK
Instytut GfK jest zaufanym źródłem rzetelnych informacji o rynku i konsumentach. Umożliwia podejmowanie trafniejszych decyzji. Łączy pasję badawczą 13 000 ekspertów. Posiada 80 lat doświadczeń w analizowaniu i interpretowaniu danych. Dostarcza analiz, zarówno na poziomie globalnym, jak i rynków lokalnych, w ponad 100 krajach.
Dzięki stosowaniu innowacyjnych rozwiązań łączących technologię i naukę, zmienia "big data" w "smart data", zwiększając przewagę konkurencyjną swoich klientów i jednocześnie wzbogacając doświadczenia i decyzje konsumentów.