PFN wydała ponad 111 mln zł. To sześć razy więcej niż rok wcześniej

PFN wydała ponad 111 mln zł. To sześć razy więcej niż rok wcześniej

Jacht PFN
Jacht PFN Źródło: Facebook / I Love Poland
Wydatki Polskiej Fundacji Narodowej za 2018 rok wyniosły ponad 111 mln złotych. To prawie sześć razy więcej niż rok wcześniej. Usługi zewnętrzne kosztowały PFN aż 59,6 mln zł w porównaniu z 14,1 w 2017 r., czterokrotnie wzrosły też wynagrodzenia. Takich danych dostarcza najnowszy raport z działalności kontrowersyjnej fundacji.

Polska Fundacja Narodowa - jeden z najbardziej krytykowanych tworów ostatnich lat, wydała w zeszłym roku ponad 111 mln złotych. To niemal sześć razy więcej niż w 2017 r. Na cele statutowe wydano prawie 105 mln zł, a nieco ponad 6 mln zł pochłonęły koszty administracyjne. Co ciekawe, fundacja zatrudnia 36 osób, których wynagrodzenia w rok pochłonęły aż 4,3 mln zł. Średnio w PFN, zarabia się więc blisko 10 tys. zł.

Działania PFN

W ubiegłym roku aż kilka działań PFN odbiło się szerokim echem. Większość z nich w zdecydowanie negatywny sposób.

facebook

W 2017 roku najgłośniej było o kampanii „Sprawiedliwe Sądy”, czyli serii billboardów, które miały za zadanie przekonać obywateli, że obecny system sądowy wymaga gruntownych zmian. Fundacja na przygotowanie kampanii i rozwieszenie reklam wielkopowierzchniowych wydała łącznie blisko 8 mln złotych, czyli niemal połowę budżetu na 2017 r. W Zeszłym roku podobnie kontrowersyjny, i niemal tak samo drogi okazał się rejs pod hasłem „I love Poland”. Podróż jachtu oceanicznego, wymalowanego w biało-czerwone barwy kosztowała aż 5,5 mln złotych. To jednak kropla w tegorocznych wydatkach fundacji. Największą część budżetu pochłonęła „Promocja Rzeczypospolitej Polskiej za granicą, w tym ochrona jej wizerunku, a także przeciwdziałanie rozpowszechnianiu w kraju i za granicą informacji i publikacji o nieprawdziwych treściach historycznych, krzywdzących lub zniesławiających Rzeczpospolitą Polską i Naród Polski - Reputacja”. Na to działania PFN wydał blisko 33,5 mln złotych. Na drugim miejscu znajduje się promocja Polski w Stanach Zjednoczonych. Program o niewiele mówiącej nazwie "Polska w Ameryce" pochłonął 23 mln zł. Na trzecim miejscu, z kwotą ponad 12 mln złotych uplasował się program "100x100". Polegał on na zaproszeniu do Polski 100 znanych osób w setną rocznicę odzyskania niepodległości.

Dla porównania, wsparcie dla młodych sportowców w ramach tzw. „Team100” wyniosło nieco ponad 9 mln zł.

Czytaj też:
Onet o marnotrawstwie w PFN. Miliony za nieistniejące strony internetowe, wysyłanie maili, obiady

Opracował:
Źródło: Polska Fundacja Narodowa