Co trzeci Polak zrobi zakupy świąteczne w dyskoncie

Co trzeci Polak zrobi zakupy świąteczne w dyskoncie

Wielkanoc, zakupy
Wielkanoc, zakupy Źródło: Newspix.pl
32 proc. Polaków zrobi wielkanocne zakupy w dyskontach - wynika z badania UCE Research i Grupę Blix. Identyczny odsetek badanych dokona świątecznych zakupów na tydzień przed Wielkanocą.

Wyniki badania przeprowadzonego przez UCE Research i Grupę Blix przekazuje Polska Agencja Prasowa. Wskazują one, że 32 proc. Polaków dokona świątecznych zakupów na tydzień przed Wielkanocą. Jedna czwarta respondentów zrobi zaopatrzenie na dwa tygodnie przed świętami, zaś blisko co piąty badany odkłada ten obowiązek na ostatnią chwilę. Po drugiej stronie jest niemal 15 proc. ankietowanych, którzy po świąteczne zakupy ruszyli już w połowie marca.

Powyższe wyniki nie zaskakują Marcina Lenkiewicza z Grupy Blix, zdaniem którego większość Polaków czeka ze świątecznymi zakupami na ostatni tydzien przed Wielkanocą w związku z panującą drożyzną. Konsumenci – jak wskazuje ekspert – liczą na to, że tuż przed świętami pojawią się w sklepach atrakcyjne okazje.

Przypomnijmy, że Wielkanoc przypada w tym roku w dniach 17-18 kwietnia.

Dyskonty liderem

Gdzie Polacy zrobią świąteczne zakupy? Z badania wynika, że 32 proc. wskazuje dyskonty. Sklepy te są zdecydowanym liderem w pytaniu o preferowane miejsce wielkanocnych zakupów, gdzie można było zaznaczyć kilka odpowiedzi (98,7 proc. wskazań). Hipermarkety wybrało 24 proc. ankietowanych, supermarkety – 20 proc, targowiska i bazary – 19 proc., sklepy osiedlowe – 8 proc., cash&carry – 1,1 proc., zaś convenience – 0,9 proc.

Z badania wynika ponadto, że 83,3 proc. respondentów będzie kupowało produkty w promocjach. Jedynie dla 7,5 proc konsumentów nie ma to znaczenia. 5,5 proc. nabędzie artykuły wyłącznie w regularnych cenach, a 3,5 proc. pytanych nie podjęło w tej kwestii decyzji.

Według Krzysztofa Łuczaka z Grupy Blix, Polacy stają się coraz bardziej świadomymi i wrażliwymi cenowo klientami. – Inflacja i wojna w Ukrainie pogłębiają to zjawisko, w tej sytuacji sklepy powinny przygotować takie działania prosprzedażowe, które będą komunikować niższe ceny na poszukiwane przez konsumentów produkty, zwłaszcza te pierwszej potrzeby – podkreśla Łuczak.

Badanie pokazuje, że przed tegoroczną Wielkanocą 35,1 proc. respondentów wybierze sprawdzone produkty oraz sięgnie po nowości. 28,8 ankietowanych postawi tylko na te sprawdzone, zaś prawie co piąty pytany sięgnie wyłącznie po nowości. 8 proc. konsumentów sięgnie po marki własne sieci handlowych, a dla 5,7 proc. nie ma to znaczenia.

Na pytanie, od czego zależą ich decyzje o wyborze konkretnych produktów przed Wielkanocą, ankietowani mając możliwość wyboru kilku opcji, wskazali że przede wszystkim będzie to cena (86,4 proc. wskazań), dwie trzecie badanych wskazało na jakość produktu, a ponad połowa (54 proc.) promocję.

Badanie zostało zrealizowane przez UCE Research i Grupę Blix pod koniec marca 2022 roku metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na grupie ponad 2200 dorosłych Polaków, którzy we własnych gospodarstwach odpowiadają za robienie zakupów.




Raport Wojna na Ukrainie
Otwórz raport



Czytaj też:
Niedziele handlowe kwiecień 2022. Sklepy otwarte w aż dwie niedziele

Źródło: Wirtualne Media, PAP