Trwają przygotowania do wylewki asfaltu w tunelu pod Świną. Kiedy przejadą nim pierwsze auta?

Trwają przygotowania do wylewki asfaltu w tunelu pod Świną. Kiedy przejadą nim pierwsze auta?

Tunel pod Świną - bliski koniec prac
Tunel pod Świną - bliski koniec prac Źródło:Materiały prasowe / UM Świnoujście
W tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin trwają prace porządkowe przed rozpoczęciem wylewania asfaltu na nawierzchnię drogową. Do testów przygotowywane są także instalacje przeciwpożarowa, teletechniczna i elektryczna, montowana w specjalnych nawach technicznych pod powierzchnią płyty jezdnej – poinformował urząd miasta w Świnoujściu.

W styczniu 2023 roku mijają trzy lata od rozpoczęcia budowy komory startowej dla maszyny, która wydrążyła tunel pomiędzy wyspami Wolin i Uznam. W tym czasie na budowie trwała między innymi budowa dróg, ramp dojazdowych do tunelu, konstrukcji wewnętrznych, jak również wyjść ewakuacyjnychprzy zastosowaniu metody mrożenia gruntu.

Tunel pod Świną. Kiedy przejadą pierwsi kierowcy?

Pierwsze pojazdy przejadą pomiędzy wyspami Uznam i Wolin jeszcze przed tegorocznymi wakacjami. Świnoujski tunel biegnie pod dnem Świny i jest najdłuższym w Polsce podwodnym tunelem. Sam tunel wydrążony metodą TBM ma 1483,80 metrów, a razem z drogami dojazdowymi po obu stronach ponad 3 km.

Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum Gülermak – PORR. Inwestorem Gmina Miasto Świnoujście, a zastępczym GDDKiA oddział w Szczecinie.

Galeria:
Budowa tunelu pod Świną na ostatniej prostej

Koszt inwestycji to ponad 900 mln złotych. Budowa jest w aż 85 procentach finansowana ze środków Unii Europejskiej. Resztę Miasta Świnoujście dokłada z własnego budżetu.

Tunel miał kosztować 793 mln zł. To już nieaktualne wyliczenia

W listopadzie informowaliśmy, że koszty budowy tunelu pod Świną wzrosły tak znacząco, że prezydent Świnoujścia zwrócił się do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka z wnioskiem o wsparcie miasta środkami budżetu państwa w kwocie 38 mln złotych.

O wniosku o wsparcie samorządu kwotą 38 mln zł poinformował rzecznik prezydenta Świnoujścia Jarosław Jaz. Wyższy koszt budowy tunelu pod Świną związany jest ze wzrostem cen materiałów budowlanych.

–W kontrakcie zawartym z wykonawcą budowy tunelu zapisane zostały metody liczenia wzrostu wynagrodzenia (tzw. waloryzacja) wynikające m.in. z poziomu inflacji. W 2017 roku, na etapie tworzenia wniosku o dofinansowanie, zabezpieczono w budżecie projektu waloryzację kontraktu na poziomie 71 mln złotych – przekazał rzecznik prezydenta.

W 2018 roku przewidziano wartość kontraktu na nieco ponad 793 mln zł, a po uwzględnieniu planowanej waloryzacji – blisko 864,6 mln zł (109 proc. wartości kontraktu). Taka kwota została zabezpieczona w ramach projektu.

Czytaj też:
Waży 260 ton i wywierci tunel pod Świną. Trwają przygotowania do przekopu w Świnoujściu
Czytaj też:
Będą niższe ceny gazu dla małych i średnich przedsiębiorców