S19: pozwolenie z opóźnieniem, ale rusza budowa kolejnego odcinka drogi na Podlasiu

S19: pozwolenie z opóźnieniem, ale rusza budowa kolejnego odcinka drogi na Podlasiu

Budowa drogi S19
Budowa drogi S19 Źródło:Materiały prasowe / GDDKiA
Wojewoda Podlaski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla ponad 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód. Budowa ruszy jeszcze w marcu bieżącego roku.

Droga ekspresowa S19 w województwie podlaskim, rozpoczynająca się na granicy z Białorusią, docelowo będzie miała ponad 177 km długości Jej realizację Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podzieliła na 15 krótszych odcinków. W marcu ruszy budowa 10-kilometrowego odcinka Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód.

Droga ekspresowa S19 z opóźnieniem

Zadanie zrealizuje konsorcjum firm PORR (lider) i UNIBEP. Umowa na projekt i budowę tego odcinka opiewa na kwotę 405,6 mln zł i została podpisana 19 maja 2021 roku. Uzyskanie decyzji ZRID trwało dłużej niż pierwotnie zakładano, gdyż ze względu na konflikt interesów białostocki RDOŚ musiał wyłączyć się z udziału w postępowaniu.

Ponowną ocenę oddziaływania na środowisko, zgodnie z zaleceniem GDOŚ, prowadził RDOŚ w Lublinie, który uzgodnił warunki realizacji inwestycji pod koniec zeszłego roku. Z tego względu Wojewoda mógł wydać decyzję ZRID dopiero w ostatnich dniach lutego.

Odcinek Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód ma 10,2 km długości. Na północy, w rejonie miejscowości Krynice, włącza się w istniejącą drogę krajową nr 65 Ełk – Białystok, a w przyszłości w odcinek S16 Knyszyn – Krynice. Od zachodu omija stolicę województwa i na południu łączy się z funkcjonującą drogą ekspresową S8, na planowanym węźle Białystok Zachód.

To ważny fragment S19, bo w ramach tego zadania powstanie węzeł Białystok Zachód (typ WA pełna koniczyna), łączący docelowo dwie drogi ekspresowe, powstającą S19 z istniejącą S8. W ramach budowy węzła wykonana będzie też przebudowa S8 na długości około 1,9 km.

Droga ekspresowa S19 będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każda stronę (z rezerwą terenu pod trzeci pas) i będzie przystosowana do obciążeń 11,5 t/oś. Rodzaj konstrukcji nawierzchni wybierze wykonawca, przy zachowaniu wymagań jakościowych GDDKiA.

Odcinek będzie zrealizowany w latach 2024-2026.

Czytaj też:
Ponad 200 osób widzi siebie w fotelu Obajtka. Minął termin składania podań
Czytaj też:
Trzecia Droga stawia ultimatum rządowi Tuska. „To nasze być albo nie być w koalicji”

Źródło: Wprost