Branża zadowolona z ferii. Jeden miesiąc szczególnie udany

Branża zadowolona z ferii. Jeden miesiąc szczególnie udany

Turyści w zimowych Tatrach
Turyści w zimowych Tatrach Źródło:Shutterstock
Ferie zimowe okazały się nadspodziewanie udane dla hoteli. Z badania Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego (IGHP) wynika, że miały one w lutym lepsze wyniki niż w styczniu.

Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego (IGHP) podsumowuje zakończone blisko miesiąc temu ferie zimowe. Z badania przeprowadzonego przez organizację wynika, że wyniki hoteli w drugim miesiącu ferii były lepsze niż w styczniu i bardziej optymistyczne niż wskazywały prognozy.

Hotele po feriach zimowych. Udany luty

Z badania wynika, że w lutym obłożenie powyżej 50 proc. odnotowało 47 proc. hoteli (14 proc. powyżej 70 proc.). To o 17 pp. więcej niż w styczniu. Obiektów z frekwencją poniżej 30 proc. było 18 proc., o 14 pp. mniej niż miesiąc wcześniej.

W przypadku hoteli wypoczynkowych frekwencję powyżej 50 proc. przekroczyło 48 proc. (16 proc. powyżej 70 proc.). Frekwencję poniżej 30 proc. zanotowała z kolei jedna piąta obiektów. Wśród hoteli biznesowych obłożeniem powyżej 50 proc. mogło poszczycić się 42 proc. (22 proc. powyżej 70 proc.). Frekwencji 30 proc. nie osiągnęło 18 proc. hoteli.

Izba zwraca jednak uwagę, że lutowe wyniki były słabsze niż przed rokiem. 52 proc. hoteli odnotowała frekwencję gorszą niż w lutym 2023 roku. 35 proc. obiektów poprawiło natomiast obłożenie w stosunku do lutego zeszłego roku. – Dane różniły się w podziale na hotele biznesowe i wypoczynkowe, na korzyść tych pierwszych. Dla 47 proc. hoteli biznesowych wskaźnik obłożenia pogorszył się w stosunku do lutego ubiegłego roku – podaje IGHP.

Wśród obiektów wypoczynkowych, wskaźnik obłożenia pogorszył się w stosunku do lutego ubiegłego roku dla 64 proc. hoteli.

Organizacja podaje również, że w lutym goście zagraniczni stanowili średnio dla całej grupy ankietowanych 27 proc. W hotelach biznesowych wskaźnik ten wyniósł 29 proc. a w wypoczynkowych 20 proc.

Jak będzie w marcu?

Jaki dla hoteli będzie marzec? – Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na marzec wskazują na ożywienie w hotelach biznesowych przy jednoczesnym spadku w obiektach wypoczynkowych. Jest to spowodowane kalendarzem, tj. końcem ferii zimowych i początkiem powrotu klientów biznesowych do hoteli – podkreśla Izba.

Ankietę przeprowadzono w dniach od 5 do 11 marca. Wzięło w niej udział 115 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (96 proc.).

Czytaj też:
Hotel i muzeum w byłym więzieniu. Mieszkańcom nie podoba się pomysł nowego właściciela
Czytaj też:
Nowy rząd reaktywuje bon turystyczny? Mamy odpowiedź ministerstwa

Źródło: Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego