W lipcu ubiegłego roku prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowanie stawiając zarzuty platformie sprzedażowej Zalando. Jak podaje UOKiK, dotyczyły one m.in. nieprzekazania informacji o statusie sprzedających na platformie w sposób wymagany przepisami. Klienci mogą na niej kupić nie tylko produkty od samego Zalando, ale też partnerów platformy o czym nie byli odpowiednio informowani. Nie mogli mieć pewności, że kupują dany produkt od przedsiębiorcy, a w konsekwencji, czy przy zakupie przysługują im wszystkie prawa wynikające z tego faktu.
Brakowało także jasnych informacji o tym, jaki jest podział obowiązków związanych z realizacją umowy między platformą a wystawiającym ofertę partnerem. Klienci mogli mieć problem z ustaleniem do kogo kierować reklamację, kogo informować o odstąpieniu o zakupu, ani do kogo wysłać zwracany towar.
W wydanej decyzji szef UOKiK zobowiązał Zalando do wprowadzenia zmian na swoich stronach w związku z obowiązkami informacyjnymi wynikającymi z dyrektywy Omnibus.
– Tylko pełne, łatwo dostępne i jasno przedstawione informacje pozwalają podejmować świadome decyzje zakupowe. Dotyczy to szczególnie sprzedaży internetowej. Brak bezpośredniego kontaktu sprawia, że wiele spraw, które w tradycyjnych sklepach załatwiamy intuicyjnie – rozmawiając ze sprzedawcą – w e-commerce może przysparzać szeregu wątpliwości. Konsument dokonując zakupów przez internet powinien być tak samo bezpieczny jak w tradycyjnym sklepie. Dlatego przywiązujemy tak dużą wagę do pilnowania i egzekwowania przepisów dyrektywy Omnibus – podkreśla Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Zalando rozda vouchery
Poza zmianami na stronie, spółka ma przyznać wszystkim konsumentom, którzy kupili w serwisie Zalando produkty od jego partnerów – w okresie od 1 stycznia 2023 r. do dnia wykonania zobowiązania – voucher w wysokości 40 zł. Będzie on mógł być wykorzystany w ciągu 6 miesięcy na zakupy produktów sprzedawanych przez Zalando (w tym uprzednio przecenionych), z wyłączeniem produktów sprzedawanych przez partnerów. Spółka przekaże informację o przyznaniu vouchera za pośrednictwem poczty elektronicznej.
Dyrektywa Omnibus obowiązuje od 1 stycznia zeszłego roku. Od tego momentu UOKiK monitoruje jak internetowe platformy handlowe dostosowały się do nowych obowiązków. Urząd podkreśla, że po jego interwencji wielu przedsiębiorców zmieniło swoje działania lub zadeklarowało wprowadzenie modyfikacji. Dotyczy to operatorów takich platform jak Glovo, Uber Eats, Pyszne.pl, Wolt, Bolt Food, Aliexpress, Wakacje.pl, FREE NOW, Uber, Bolt, Facebook, Morele.net, Empik, Triverna.pl, Travelist, Amazon czy Allegro.
Czytaj też:
Biedronka rozda klientom vouchery na 150 zł. Wyjaśnia, co trzeba zrobićCzytaj też:
Policja w siedzibach Dino i Biedronki. Dochodzenie w sprawie nielegalnych praktyk