Jest przełom ws. CPK. Lasek: Kamień milowy

Jest przełom ws. CPK. Lasek: Kamień milowy

Projekt CPK
Projekt CPK Źródło: materiały prasowe
Ministerstwo Infrastruktury informuje o przekazaniu spółce CPK projektu budowlanego nowego lotniska, dworca kolejowego i wezłą przesiadkowego transportu publicznego. Budowa lotniska ma ruszyć jeszcze w tej kadencji parlamentu.

Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że konsorcjum architektoniczne, pełniące rolę master architekta, przekazało spółce CPK projekt budowlany nowego lotniska, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego transportu publicznego. Ruszyły odbiory projektu budowlanego, które powinny się skończyć jeszcze w tym roku.

Obejmując spółkę CPK nadzorem Ministerstwa Infrastruktury, mieliśmy od początku jasne zadanie zbieżne z celem całego rządu: by zaktualizować i urealnić budowę CPK, kluczowego dla Polski projektu infrastrukturalnego. Mamy dziś kolejny konkret na drodze do powstania lotniska centralnego. Projekt budowlany portu jest gotowy, prace projektowe są na finiszu, wyraźnie przyspieszamy — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak, cytowany w komunikacie resortu.

Podziemny dworzec kolejowy CPK przy terminalu

Lasek o CPK

Na stronie ministerstwa zamieszczono zdjęcia prezentujące, jak ma wyglądać port lotniczy oraz towarzyszące mu inwestycje, m.in. dworzec autobusowy. — To kolejny kamień milowy w drodze do celu, którym jest budowa i uruchomienie nowego lotniska. Ta inwestycja to impuls do dalszego rozwoju gospodarczego Polski, a jednocześnie umocnienia pozycji rynkowej narodowego przewoźnika PLL LOT — mówi z kolei Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury, a zarazem pełnomocnik rządu ds. CPK.

Budowa lotniska ma ruszyć w 2026 roku, czyli jeszcze w tej kadencji Sejmu. – Według zaktualizowanego harmonogramu, nowe lotnisko ma zostać uruchomione pod koniec 2032 r. – jednocześnie z projektowanym odcinkiem Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią –  informuje resort.

Projektowana powierzchnia terminala pasażerskiego to ok. 450 tys. mkw. Obsługa pasażerów odbywać się będzie na trzech poziomach:

  • Poziom +2: odprawa biletowo-bagażowa, kontrola bezpieczeństwa, przyloty i odloty dla strefy Schengen, część przylotów Non-Schengen,
  • Poziom +1: przyloty i odloty dla strefy Non-Schengen, centra transferowe, kontrola dokumentów,
  • Poziom 0: bramki autobusowe Schengen i Non-Schengen, hala odbioru bagażu, hala przylotów.

W pierwszym etapie realizacji lotnisko ma być w stanie obsłużyć do ok. 11 tys. pasażerów na godzinę. W dniu otwarcia wewnątrz znajdzie się blisko 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, z rezerwą przestrzenną na montaż kolejnej wyspy check-in, zwiększającej liczbę stanowisk do 170.

Czytaj też:
Potwierdzono kluczową inwestycję na kolei. Jest powiązana z CPK
Czytaj też:
Były prezes PPL o projekcie CPK: Otworzymy prawie pełne lotnisko

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury