Nasza przyszłość nie jest już niewiadomą. Zależy od nas tu i teraz.
Artykuł sponsorowany

Nasza przyszłość nie jest już niewiadomą. Zależy od nas tu i teraz.

Piotr Ostaszewski – Prezes spółki Ekovoltis, tworzącej markę e2V
Piotr Ostaszewski – Prezes spółki Ekovoltis, tworzącej markę e2V Źródło:Ekovoltis
Nowoczesne społeczeństwo nie zadowoli się już tylko wymianą jednorazowych naczyń plastikowych na ich papierowe wersje. Chcemy mieć gwarancję, że firma, która je wyprodukowała, ma ustawiony proces produkcji pod zieloną energię. Przedsiębiorcy nie mogą być już obojętni na rosnącą świadomość ekologiczną klientów, kontrahentów i konsumentów – opowiada Piotr Ostaszewski – Prezes spółki Ekovoltis, tworzącej markę e2V.

Dużo mówi się o korzyściach klimatycznych wykorzystywania energii odnawialnej, ale czy są też korzyści finansowe i ekonomiczne, które motywują firmy do przejścia na to źródło energii?

Oczywiście! Na korzyści z zielonej energii patrzę holistycznie. Korzyści klimatyczne to korzyści w dłuższej perspektywie czasowej, a korzyści finansowe i ekonomiczne, a nawet geopolityczne są dużo szybsze i to one są również przyczyną rosnącego zainteresowania OZE na całym świecie. O ile korzystanie z zielonej energii przyczynia się do redukcji emisji gazów cieplarnianych, co jest kluczowe w walce ze zmianami klimatu i globalnym ociepleniem, o tyle w kwestiach ekonomii widzimy, że przyczynia się do obniżenia kosztów energii.

Oczywiście początkowe koszty inwestycji w energię odnawialną mogą być wyższe niż w przypadku konwencjonalnych źródeł energii, ale długoterminowo energia odnawialna staje się tańsza w eksploatacji i przynosi oszczędności w rachunkach za energię. Kolejna korzyść to stabilność cen energii. Energia odnawialna ma stosunkowo niskie koszty produkcji, co jest korzystne dla konsumentów – tych prywatnych oraz korporacyjnych. Nie bez znaczenia jest też fakt, że sektor ten kreuje nowe miejsca pracy – szczególnie w firmach produkujących bądź sprzedających panele fotowoltaiczne, turbiny wiatrowe czy biopaliwa.

Ostatnim, ale niezwykle istotnym aspektem jest poprawa bezpieczeństwa energetycznego. Korzystanie z energii odnawialnej zwiększa niezależność energetyczną każdej firmy, co zapewnia ochronę przed nagłymi brakami zasilania, a w konsekwencji chroni również kraj przed skutkami "black-out'ów". Ponadto, zwiększenie udziału energii odnawialnej w naszym bilansie energetycznym zmniejsza nasze uzależnienie od importu paliw kopalnych.

Waszymi klientami są przedsiębiorcy, firmy duże, małe i średnie. Jak, na tle pozostałej części społeczeństwa, ewoluują ich postawy wobec kryzysu klimatycznego? Czy są gotowi ponieść dodatkowy wysiłek, aby zaproponować swoim klientom produkty o mniejszym wpływie na środowisko?

Polskie firmy decydują się na wybór energii odnawianej z kilku powodów.

Po pierwsze chcą reprezentować postawę społecznie odpowiedzialną i dbać o zrównoważony rozwój.

Coraz częściej ich partnerzy handlowi i klienci końcowi oczekują produktów wolnych od śladu węglowego, co czyni je konkurencyjnymi. Po drugie, musząc raportować ESG, są zobligowani do redukcji śladu węglowego. Po kolejne, często należą do korporacji międzynarodowych gdzie takie wymogi są polityką centralną.

Dlatego w Ekovoltis widzimy wyraźne przestawienie mentalności przedsiębiorców. Z rozmów z nimi na temat zielonej energii wynika, jak bardzo są już świadomi korzyści zielonej energii, jej zerowego wpływ na środowisko, stabilizacji cenowej i oczywiście niezależność od paliw kopalnych.

W jakim stopniu produkcja zielonej energii wpływa na ochronę środowiska naturalnego i zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych?

Energia odnawialna nie emituje substancji szkodliwych, takich jak dwutlenek węgla czy tlenki azotu, co przyczynia się do poprawy jakości powietrza i zmniejszenia negatywnego wpływu na zdrowie ludzi, zwierząt i ogólny dobrostan naszego otoczenia. Redukcja emisji gazów cieplarnianych jest też kluczowa w walce ze zmianami klimatu i globalnym ociepleniem. Jako społeczeństwo globalne, jesteśmy tego coraz bardziej świadomi i coraz bardziej domagamy się tego od swoich sąsiadów, od swoich pracodawców, dostawców i nawet od rządów państw, w których żyjemy.

Dziś nie wystarczy nam już korzystanie np. z papierowych naczyń zamiast plastikowych. Chcemy mieć gwarancję, że firma, która je wyprodukowała, ma ustawiony proces produkcji pod zieloną energię. Dopiero taka firma jest postrzegana jako społecznie odpowiedzialna. Dlatego w Ekovoltis stworzyliśmy markę bardzo czytelnie promujący tę ekologiczna świadomość. Naszym zadaniem nie jest tylko sprzedaż zielonej energii, ale także edukacja na temat konieczności zmiany mentalności w postrzeganiu tego, co faktycznie jest korzystne dla środowiska, czyli "pro-zielonego". Chodzi o to, aby propagować ideę czystej i zdrowej planety Ziemi, która staje się coraz bardziej zagrożona przez działania człowieka.

Wasza kampania reklamowa, która pojawiła się niedawno w mediach jest pod tym względem bardzo wyrazista. Na ile społeczeństwo jest świadome aktualnej sytuacji?

Tak jak powiedziałem, świadomość społeczna na całym świecie dynamicznie rośnie pod tym względem. Dziś mało która szanująca się firma lekceważy aspekty zielonej produkcji czy zielonych usług. Każda korporacja ma wpisane w swoje cele wizerunkowe być „zieloną”. Dzięki takiej właśnie postawie nasza przyszłość nie musi być niewiadomą. To od naszych dzisiejszych wyborów zależy, czy Ziemia przetrwa w obecnym stanie czy dojdzie do jakiejś katastrofy klimatycznej. To od naszych decyzji zależy, czy przyszłe pokolenia będą zdrowsze.

Medycyna stale się rozwija, ale też nasze organizmy coraz bardziej uodporniają się na leki. Dlatego potrzebujemy czystego powietrza, a nasze pożywienie potrzebuje stabilnej pogody, która jest bardzo uzależniona od niekorzystnych zmian klimatycznych. Wszystko to są naczynia powiązane, dlatego musimy już dziś o nie zadbać i zacząć od budowania świadomości. Dlatego nasza kampania jest nastawiona na edukację. Promujemy zieloną energię, bo od jej popularności zależy nasza przyszłość. Podkreślamy systematycznie jeden komunikat – zielona energia jest zeroemisyjna i jej generowanie nie emituje żadnych zanieczyszczeń. Długoterminowe korzyści zielonej energii to też stabilne ceny oraz niezależność od paliw kopalnych. To nie są obietnice reklamowe. To są fakty i ich się trzymamy.

Źródło: Ekovoltis