Przed trzema dniami prezes Orlenu Daniel Obajtek mówił o korzyściach, które płyną z połączenia Orlenu, Grupy Lotos i PGNiG. Wskazał, że nie chodzi o budowanie coraz większego koncernu, ale o realne zyski.
Obajtek: Ponad 20 mld z synergii
– Zakładane synergie, które przewidywaliśmy, to ponad 10 mld zł w ciągu 10 lat. To zostało zmodyfikowane. Z analiz wynika, że te synergie na skutek połączeń nie tylko głównych spółek, ale i spółek zależnych przekroczą 20 mld zł w ciągu 10 lat – wskazał Daniel Obajtek. Jak tłumaczył, już w ciągu kilku miesięcy od połączenia, grupa zyskała 400 mln zł synergii w obszarach logistyki, zarządzania finansami i łańcuchami dostaw.
W opracowaniu Programu Integracji i Transformacji Grupy ORLEN po przejęciu Grupy LOTOS i PGNiG wspierał Orlen Wojciech Słowiński z firmy doradztwa strategicznego Strategy& (Grupa PwC). Jak tłumaczył w rozmowie z PAP, wstępne szacunki synergii łączących się podmiotów zostały opracowane przed zamknięciem transakcji, gdy dostęp do informacji był ograniczony.
Korzyści na wielu obszarach
Kolejny etap prac nastąpił, gdy Orlen uzyskał pełen dostęp do informacji dotyczących wszystkich segmentów przejmowanych podmiotów. – Wówczas rozpoczęła się faza intensywnej pracy zmierzającej do identyfikacji szczegółowych korzyści, parametryzowania projektów, określania harmonogramu działań. W związku z tym np. w takich segmentach jak np. logistyka synergie okazały się znacząco większe niż pierwotnie zakładano – wskazał Słowiński.
Podkreślił, że przyjmowane początkowo założenia były konserwatywne, stąd korekta prognoz. – Obecnie raczej mówiłbym, że te korzyści mogą być większe niż mniejsze. Wszystko zależy od sytuacji rynkowej w Polsce i sytuacji – zaznaczył przy tym.
Z jego słów wynika, że kluczowe obszary, w których synergia przynosi zyski, to: logistyka, rozwój, zarządzanie finansami oraz zarządzanie łańcuchami dostaw. W przyszłości zdaniem eksperta możliwe są też synergie m.in. w produkcji rafineryjnej czy zakupach i sprzedaży detalicznej.
Czytaj też:
Orlen idzie po kolejny rekord. Letnia promocja przyciąga tysiące kierowcówCzytaj też:
Orlen wchodzi na nowy rynek. Przejmie ponad 200 stacji benzynowych