Badanie eLeader potwierdza, że browary kraftowe coraz mocniej zaznaczają swoją obecność na sklepowych półkach, spychając tradycyjne marki największych producentów.
Piwa rzemieślnicze na fali wznoszącej
Raport eLeader wykazał, że browary rzemieślnicze w 2024 r. zwiększyły swój udział w ekspozycji sklepowej o 1.8 punktu procentowego, podczas gdy pięciu największych producentów piwa straciło 3.45 punktu procentowego. To dowód na rosnącą popularność piw kraftowych, które zyskują na półkach w popularnych sieciach handlowych.
– Wzrost popularności i sprzedaży piw rzemieślniczych sprawia, że zyskują one coraz większą ekspozycję na sklepowych półkach. Sieci handlowe zauważają ten trend i coraz lepiej eksponują piwa rzemieślnicze, by zapewnić klientom łatwiejsze i wygodniejsze zakupy. W ostatnich miesiącach zauważamy intensyfikację handlu piwami rzemieślniczymi w sklepach, które postawiły na nie już przed paroma laty, jak i coraz śmielsze otwieranie się kolejnych sieci na piwa z mniejszych browarów – powiedział Marek Kamiński, Prezes Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Browarów Rzemieślniczych.
Piwo. Większy wybór w dużych sieciach
Jeszcze od niedawna piwa kraftowe kojarzyły się tylko z małymi sklepami, wyspecjalizowanymi w sprzedaży piw z rzemieślniczych browarów. Aktualnie obserwujemy odwrotny trend. Duże markety coraz chętniej wprowadzają do swoich ofert szeroką gamę takich napojów, nie ograniczając się jedynie do najpopularniejszych, znanych od dziesięcioleci marek.
Badanie przeprowadzone w 14 sieciach handlowych potwierdziło, że to właśnie w większych sklepach, takich jak Auchan i Leclerc, obserwuje się największą różnorodność w ofercie piw. Natomiast w mniejszych placówkach, jak Żabka, wybór piw jest mniej zróżnicowany.
Piwo bezalkoholowe coraz popularniejsze
Piwa bezalkoholowe, notują dynamiczne wzrosty, ratując wyniki dużych producentów. W 2023 r. ich sprzedaż wzrosła o 16 proc., a tendencja utrzymuje się także w 2024. Topowi gracze, jak Kompania Piwowarska i Grupa Żywiec, dominują w tej kategorii.
Czytaj też:
Żywiec zamyka browar w Leżajsku. „Trudny moment"
AI w badaniach ekspozycji
Badanie eLeader wykorzystujące sztuczną inteligencję potwierdziło, że ekspozycja półkowa jest kluczowym elementem w strategii sprzedażowej browarów, zarówno tych dużych, jak i rzemieślniczych. Dzięki temu narzędziu producenci mogą śledzić, jakie kategorie piwa przyciągają uwagę klientów.
Czytaj też:
Nie uwarzą już piwa. Znany browar kończy działalność