Auchan wycofuje się z z tego kraju. Inni już dawno to zrobili

Auchan wycofuje się z z tego kraju. Inni już dawno to zrobili

Auchan parking
Auchan parking Źródło: Newspix.pl
Po trzydziestu dwóch miesiącach od wybuchu wojny na Ukrainie francuska sieć handlowa Auchan decyduje się na opuszczenie rosyjskiego rynku.

Decyzja francuskiej rodziny Mulliez, właściciela Auchan, o sprzedaży rosyjskich sklepów jest odpowiedzią na obecną sytuację geopolityczną, wpływ sankcji i ryzyko związane z prowadzeniem działalności w Rosji. Chociaż w marcu 2022 r. dyrektor generalny Auchan, Yves Claude, publicznie deklarował pozostanie na rosyjskim rynku, to obecnie władze firmy zmieniły zdanie. Za powód podano trudności w utrzymaniu efektywnego działania sieci w Rosji, głównie ze względu na ograniczenia nakładane przez UE oraz rosnącą konkurencję ze strony lokalnych sieci handlowych.

Auchan opuszcza Rosję. Kto w zamian?

Według doniesień „Le Figaro” i „Le Monde” prowadzone są końcowe negocjacje z potencjalnym rosyjskim nabywcą. Na liście zainteresowanych wymieniany jest Gazprombank, który już wcześniej nabył centra handlowe od szwedzkiego giganta meblowego, firmy IKEA. Jeśli dojdzie do finalizacji transakcji, to 230 sklepów Auchan w Rosji zmieni właściciela, jednak wszystko zależy od zgody rosyjskich organów nadzorczych oraz komisji antymonopolowej.

Wyjście Auchan z Rosji. Komplikacje prawne

Wyjście Auchan z rosyjskiego rynku nie jest proste i wiąże się z szeregiem formalności. Rosyjskie przepisy nakładają na zagraniczne firmy chcące opuścić kraj obowiązek uzyskania zgody od rosyjskich władz. Do tego, niezbędne jest zapłacenie podatku od „wyjścia”, który wzrósł z 10 proc. do 15 proc. wartości transakcji. W przyszłości taka opłata może wynosić nawet 35 proc.

Problemy Auchan w Rosji. Powodem lokalna konkurencja

Na decyzję o wyjściu z rosyjskiego rynku wpływ miała także zwiększająca się presja konkurencyjna. W ciągu ostatnich dwóch lat Auchan zmagał się z rosnącą liczbą lokalnych sieci handlowych, które wygrywały dzięki dynamicznym inwestycjom i dostosowywaniu oferty do potrzeb rosyjskich klientów. Francuska sieć ograniczała rozwój swoich rosyjskich placówek, co pogorszyło jej pozycję na tle lokalnych firm.

Czytaj też:
Tysiące złotych do wygrania. Kaufland świętuje z przytupem

Auchan na rosyjskim rynku

Na początku inwazji Rosja generowała dla Auchan około 10 proc. globalnych przychodów. Jednak w obecnych warunkach ekonomicznych firma uznała dalszą działalność za nieopłacalną. Grupa Mulliez zamierza sfinalizować sprzedaż rosyjskiego biznesu w nadchodzących tygodniach, co zakończy jej długą obecność na tamtejszym rynku.

Źródło: wiadomoscihandlowe.pl