- Fundacja PKO Banku Polskiego zaprezentowała raport "Mądrość po szkodzie. Wnioski z powodzi 2024 r." autorstwa Kuby Wygnańskiego.
- Dokument zawiera analizę działań pomocowych podczas wrześniowej powodzi na Dolnym Śląsku oraz rekomendacje działań na wypadek sytuacji kryzysowej w przyszłości.
- Raport dostępny jest na stronie: www.fundacjapkobp.pl/aktualnosci/madrosc-po-szkodzie-wnioski-z-powodzi-2024-r
Raport jest wynikiem naturalnej potrzeby wyciągania wniosków z katastrofalnych zdarzeń. Wiele z wniosków wykracza poza przypadek powodzi, ponieważ sytuacji kryzysowych może się pojawić się więcej. Trzeba się na nie przygotować. Trzeba być mądrzejszym.
– podkreśla Kuba Wygnański.
Autor przygląda się sposobowi funkcjonowania całego ekosystemu pomocowego – od służb mundurowych i administracji publicznej, przez organizacje pozarządowe, po spontaniczne grupy wolontariuszy. Identyfikuje kluczowe wyzwania systemowe, które utrudniały efektywną pomoc, takie jak problemy z infrastrukturą komunikacyjną, koordynacją działań różnych podmiotów czy barierami prawnymi. Raport to źródło wiedzy dla wszystkich instytucji i organizacji zaangażowanych w zarządzanie kryzysowe, działania pomocowe oraz budowanie odporności lokalnych społeczności. Jest zaproszeniem do szerszej debaty publicznej o tym, jak jako społeczeństwo możemy lepiej przygotować się na przyszłe wyzwania.
Raport to kolejny krok w działaniach pomocowych Fundacji PKO Banku Polskiego. W ciągu czterech miesięcy od powodzi, dzięki środkom własnym Fundacji i wpłatom klientów banku, zebrano 11,2 mln zł na pomoc osobom, organizacjom i instytucjom z terenów dotkniętych katastrofą. Raport jest próbą przygotowania się na takie kryzysy w przyszłości.
Skuteczne działania pomocowe to nie tylko naprawa szkód i pomoc pokrzywdzonym, ale także wyciąganie wniosków. W raporcie staramy się odpowiedzieć na pytanie jak sprawić, by tych szkód i krzywdy było w przyszłości jak najmniej
– komentuje Maciej Kuziemski, prezes Fundacji PKO Banku Polskiego.
Pełna treść raportu "Mądrość po szkodzie. Wnioski z powodzi 2024 r." jest do pobrania TUTAJ.
Jakub Wygnański – socjolog, działacz społeczny, współzałożyciel i prezes Pracowni Badań i Innowacji Społecznych "Stocznia". Od ponad 30 lat zaangażowany w rozwój społeczeństwa obywatelskiego w Polsce, ekspert w zakresie ekonomii społecznej i filantropii.
PKO Bank Polski jest największym bankiem w kraju, instytucją z ponad 100-letniątradycją. Dostarcza usługi finansowe dla ponad 12 milionów klientów indywidualnych, firmowych, korporacyjnych i samorządowych. Dzięki aplikacji IKO jest najbardziej mobilnym bankiem w kraju. Co sekundę rozlicza w niej ponad 30 transakcji. Każdego dnia rozlicza około miliona przelewów przychodzących i wychodzących.
Jest w 14 powiatach, a 75 proc. Polaków ma placówkę banku mniej niż 5 km z domu. Ekspansję międzynarodową klientów wspierają oddziały korporacyjne banku w Niemczech, Czechach, Słowacji i Rumunii. Za pośrednictwem Fundacji, inicjują i realizują projekty społeczne. Bank jest także zaangażowany we wsparcie kultury i sportu. Grupa Kapitałowa dostarcza najbardziej kompleksową ofertę usług finansowych w Polsce. W jej skład wchodzą m.in. spółki działające w branży leasingowej, ubezpieczeniowej, oszczędności emerytalnych, funduszy inwestycyjnych i faktoringu. #nr 1 i kropka
